Translate

torsdag 30 juli 2015

Nattsudd med en kändis

- Vet du hur många gånger Aftonbladet skrivit om min skilsmässa, frågar mannen och tittar mig stint i ögonen.

- Nej, jag har inte läst någonting kring den, svarar jag sanningsenligt.

Möjligen då jag aldrig haft något intresse av skvaller om andra mer än ibland när jag fått en bunt tidningar i knät hos frissan, vars utbud av tidskrifter ofta sträcker sig till den typen av innehåll.

- 19 gånger, svarar han med stark betoning på siffran.

- Oj det måste varit jobbigt, svarade jag.

När jag googlar idag, ser jag att det finns ett flertal kändisar som blivit omskrivna i samband med sina skilsmässor. I Sverige sker 20 000 skilsmässor per år, så han borde inte känna sig ensam i det avseendet och inte heller borde det vara nyheter som andra har med att göra.

Det blir billigt och simpelt, att skriva om vissas olycka för att glädja läsarna, få dem att känna sig mindre misslyckade själva, vilket skvaller och förtal ofta har som enda grund och nytta. Människor med trista liv som gett upp sin egna och därför försöker förstöra andras liv.

Vanligt är annars att skilsmässor sker efter fjärde året enligt SCB, så kanske är det tid med blommor och uppvaktning just före den riskgränsen för dem som är rädda för det okända.

Jag hade tidigare före mötet med TV-personligheten ställt mig vid baren och uppmärksammat en röst från en man, som satt själv och talade högt med bartendern. Han röst hördes med stark dialekt och påminde om en företagare jag kände, så det berättade jag för honom lite senare. Han frågade vad företagaren hette och jag svarade att jag inget kunde säga, då jag höll på företagssekretessen. Annars kände jag först inte igen tv-personligheten direkt, som omtalats som ett musikaliskt underbarn.

Det var ganska folktomt på den populära restaurangen kvarnen där det endast vid fönstret satt ett par och längst in mot väggen en grupp av fem stycken, med en man som höll låda för de andra. Jag och kändisen satt på en varsin barstol som ensamma gäster längst bardisken.

Vi kom att tala om feminismen och sverigedemokraterna, där de sista avskrevs som mindre begåvade av mannen. Och det var inget jag förnekade av den erfarenhet jag mött hos dem, som använde elaka påhopp och trakasserier i kommentarsfält. Han berättade att han talat med en kvinna nyligen, som fått honom att förstå feministerna. Jag frågade om han tillhörde den typen av manlig feminist, som gärna stöttade tesen och inriktningen av feminismen, som såg kvinnor som underställda män, för att de själva skulle känna sig starkare.

Det slog han dock bestämt ifrån sig och sade, att han kände många starka kvinnor. Även om det inte var det jag direkt menat. Plötsligt slog han ut med armarna och bad om en kram. Han berättade att han hade legat bäst till statistiskt över bäst presterade och uppskattade programledare.

- Jaha, roligt hur mättes den statistiken, sade jag frågande och märkte att jag gjorde honom en aning stött med min fråga, för han påtalade samma resultat igen utan att svara på frågan.

Själv har jag alltid tyckt att det måste vara jobbigt att tvingas vara i rampljuset och få hela privatlivet uthängt som offentlig person i media.

Något du kan få  även som icke-kändis av mindre goda själar utan empati, avundsamma och bittra människor på Internet, gärna blandat med olagligt grovt förtal, som de sprider runt utan vett och sans eller med någon som helst sanning. Även om deras förtal som lekmän, icke granskande reporters, och journalister, turligt nog rymmer ytterst lite trovärdighet för den intelligenta allmänheten.

Jag kände att det var tid att röra mig hemåt, så jag lämnade TV-personligheten med sin öl hos bartendern och hoppades han fick en fortsatt trevlig kväll, kanske med hjälp av låten, The Prayer som Kalle Moraeus och Sanna Nielsen sjunger i duett.



7 kommentarer:

  1. Lyckades inte hitta låten TVman med Eldkvarn på YOUTUBE, däremot finns Television man med
    Talking Heads. Och just "TALKING HEAD" är ju en sorts slang för TVpratare av typen nyhetsuppläsare.

    https://play.spotify.com/track/3O8w4gC9XJOB1qbJ360FUX?play=true&utm_source=open.spotify.com&utm_medium=open

    På SPOTIFY skall i alla fall TVman med ELDKVARN finnas enligt ovan

    https://www.ginza.se/product/eldkvarn/pojkar-pojkar-pojkar-1979/153428/?p=2

    Och ovan här ser man väl låtlistan. Smått grabbiga texter men nog lätt ironiskt skrivna.

    Och eftersom alla journalister bor på Söder är det givetvis omöjligt att gissa vem det var
    du pratade med ...

    SvaraRadera
  2. Tvman finns på You-tube.

    Vem har sagt att det var en journalist? :)

    Själv föredrar jag Ulf Lundell bland äldre manliga klassiker och låten han skrev när han var 35, "Aldrig så ensam" är ganska fin och passande.

    https://www.youtube.com/watch?v=7eH2KzUzbYU

    SvaraRadera
  3. http://www.official.fm/eldkvarn

    Inte hittade jag den på U2B inte ...

    Men poängen var kanske att jag ville visa mig duktig genom att givet din krogbekanting omedelbart
    göra en musikalisk referens till en låt ifrån väldigt länge sedan, strax innan bandet slog igenom.

    "Ingen älskar en TVman ..."

    Finns f ö en del "kul" texter om man tittar på andra låtar på "Pojkar, pojkar, pojkar".

    SvaraRadera
    Svar
    1. U2B?

      Jo förstod kopplingen till "TVman" och min benämning av "Tv-personligheten".

      Låten "Din lilla hund" är lite speciell. Känner du igen dig? :)

      Radera
    2. Man kan undra hur länge de vågade spela "Din lilla hund" ute på konserterna. Pojkar ...
      är väl däremot given som sista låt eller extranummer.

      Vet inte vad du känner till om Eldkvarns historia men de här låtarna kom ju just efter att de
      sparkat ut tjejerna ur bandet, börjat spela mera rock och bytt namn på gruppen. Troligen
      inte en slump att allt skedde samtidigt.

      Radera
    3. Nej, jag är dåligt påläst kring Eldkvarns historia. Varför sparkade de ut tjejerna ur bandet?

      Radera
    4. Tja, varför gör sig män av med kvinnor i olika sammanhang ?

      https://sv.wikipedia.org/wiki/Eldkvarn_(musikgrupp)#1970-tal

      https://sv.wikipedia.org/wiki/Liten_Falkeholm

      Radera