Translate

onsdag 14 oktober 2015

Ett djupt politiskt samtal

Jag hamnade i en kortare dialog häromdagen, med en man som var ett par år äldre än mig, alltså omkring 27 år..;)

Lade först märke till hans åsikter som handlade ungefär, om att han minsann månade om kvinnor och inte ville låta stena dem som andra skulle kunna tänka sig.

Det blev en ganska kortvarig diskussion.

En SD-sympatisör, frågade jag leende.

SD, Självklart! Är du ISIS sympatisör, svarade han.

Jag tror inte att det finns några i landet som är ISIS- sympatisörer, svarade jag som påmindes över att en SD-sympatisör sannolikt tummat upp mitt företag på Facebook, från en annan Facebook-sida med en skapad krigare från Syrien.

Inte speciellt troligt att mina företagskunder finns i Syrien. Vissa tycks dock ha som policy att slänga ut till höger och vänster att andra, som inte uppskattar deras åsikter antingen är isis-krigare själva, eller deras sympatisörer.


Du sa inte nej, då är du en av dem som lagt en röst på att låta dessa isis soldater återkomma varpå våra fattiga pensionärer inte får mat. Tonåringar får tyvärr inte rösta men det får du.

Det låter verkligen som du matats med politisk propaganda, eller försöker köra med sådant mot mig, sade jag road. Alla som kommer hit är väl inte ISIS-anhängare. Skulle tro att de hellre är kvar och terroriserar övriga, eller dem som ännu inte är på flykt idag. Varför det finns fattiga pensionärer, bero inte på utlänningar, utan en rad andra faktorer som t ex att kvinnor varit hemma med barn, vilket inte gett dem några pensionspoäng.

- Du skrämmer mig med din okunskap  och du röstar till och med, aj,aj, sade han igen.

- Ok, så varför skulle inte pensionärer få mat om det kommer flyktingar till Sverige? 

Aj,aj, följer du inte nyheterna? Räkna...2000 st x kr...flyktingar varje dag. Systemet kollapsar, vilket har hänt i  flera kommuner. Nu måste du skärpa dig, sade han uppfordrande.

- Vilka kommuner då, frågade jag

- Som sagt, du följer inte med verkligheten, men har åsikter och röstar...aj,aj. Du måste söka själv på Google eller följa nyheterna.

- Och du vet inte vad du talar om för jag läser tidningen varje dag. Du har ingen chans att försöka trycka ner mig, så ansträng dig inte, sade jag som har lite svårt för sådana som försöker sätta sig på mig.

The End


Jag googlade förövrigt nyss på "kommuner som kollapsat av invandringen" och de forum som inte så förvånande kom upp högst på Google var "Avpixlat", "Flashback", "Petterssons blogg", "FriaTider" och katastrof-siaren "Cornucopia". Den sista har ibland gett ett intryck av att skriva, om hur man bäst bunkrar upp med nöd- provision och konserver vid den kommande katastrofen som ska inträffa. Ingen av dessa skribenter är väl egentligen några granskande journalister, dock finns det väldigt många som köper texter rakt av utan egen reflektion vilket är farligt i dagens förtalsfulla nätvärld.













8 kommentarer:

  1. Du skriver också följande: "Jag tror inte att det finns några i landet som är ISIS- sympatisörer"

    Citat från GP: "Tänk dig själv att ha flytt från förföljelse i ett land och sen bo vägg i vägg med en IS-sympatisör här i Sverige."

    http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2864445-is-narvaro-skrammer-assyrier-i-goteborg
    //T

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flyttade upp detta svar från 00,05 i natt, som tidigare låg under fel kommentar.

      Jag läste kring "IS-klottret" hos bröderna Samuelsson i Göteborg i DN i morse och tanken slog mig att faktiskt vilken politisk lobbyist som helst skulle kunna klottra den typen av hot på på någons vägg i syfte, att stärka den propaganda som redan hörs kring hotet från IS-krigare och sedan slå en signal till media. Ingen vet ju vem som klottrat ännu!
      Alternativt kan klottret utförts av några ungdomar som läser kring IS på nätet. Det visades en dokumentär kring en ung kille runt 20 som följde propagandan från Internet kring IS för något halvår sedan, som tänkte åka över. Ung och dum helt enkelt.
      Jag ignorerar inte faran, dock kan klotter på en vägg utföras av många.

      Radera
  2. Kommuner som håller på att kollapsa av invandringen. Finns dom?

    Om Norbergsbornas öppnade hjärtan

    "Det socialdemokratiska kommunalrådet Åsa Eriksson börjar gråta då hon i reportaget beskriver den verklighet kommunen har att hantera."

    "I en kommun som Norberg har det sociala kontraktet brutit samman. I en avfolkningskommun med en kommunalskatt på 33,54 % tvingas invånarna ta konsekvenserna av den NIMBY-mentalitet som döljer sig bakom rikspolitikernas förmenta solidaritet och öppna hjärtan. Kostnaden för de asylsökande som Stockholmspolitikerna vill slippa på sin egen bakgård går ut över äldrevården av Norbergsbor som bott och betalat skatt i kommunen i årtionden."


    http://fnordspotting.blogspot.se/2015/02/om-norbergsbornas-oppnade-hjartan.html

    Svar på frågan: Ja dom finns och dessvärre blir de alltfler.
    //T

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lyssnade på inlägget från Studio 1 och kan förstå att den "gråtande kommunalpolitikern" är ett suveränt kort att ta fram för dem som är emot invandringen. Norberg är ett litet brukssamhälle där alla känner alla och möjligen är ganska lika varandra, så kulturkrocken blir troligen ännu större för dem.

      Det visade sig tydligen att det var många som hade en god utbildning av dessa syrier, så att de fått sitta 7 km ute i skogen från Norberg och vänta på uppehållstillstånd på ett asylboende utan vettig sysselsättning och många människor med rädsla och fördomar inne i ett det lilla samhället måste vara väldigt jobbigt.

      Jag förstår att det kan vara besvärligt att utan förvarning se att tre entreprenörer fått tillstånd från migrationsverket, att starta asylboenden i det pittoreska lilla Norberg, där troligen de sociala besvären inte varit synliga mer än från Aktuellt på TV.

      Jag hade för många år sedan en kvinnlig chef inom vården "i mitt förra liv" som vid flera tillfällen och på olika möten ofta började gråta till mångas förvåning. Vissa människor har den egenskapen bara. Politikern hade gråtit och grät även nu när hon berättade att hon hade gråtit.

      Det kommer även massor av flyktingar till Stockholm, vilket många utanför ofta inbillar sig är förskonat från allting.
      http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21405740.ab

      Radera
    2. Det är alldeles uppenbart att du försöker förminska Åsa Eriksson. Då kan jag upplysa dig om att jag personligen har haft kontakt med henne, inte som kommunpolitiker, vilket är hennes ämbete nu, utan i en helt annan jobbsituation. Åsa är inte en person som lätt tar till lipen, det kan jag försäkra dig om. Tvärtom är hon en kvinna med hårda nypor och med ett starkt psyke. Kort sagt en kvinna som vet vad hon vill och vet hur det ska utföras. Dock är det så att den okontrollerade invandringen kan få vilken person som helst ur balans, till och med starka Åsa. //T

      Radera
    3. Det är alldeles uppenbart att du inte känner mig, vilket du visat ett par gånger nu med fula insinuationer.

      Jag förminskar ingen genom att återberätta att hon grät både en gång och en gång efter att hon berättade om den gången hon grät, vilket sådana som du och dina möjligen sverigedemokratiska partikamrater troligen har nytta av.

      Det är inget fel att gråta, däremot kan den egenskapen vara en fördel dels manipulativt, dels för att andra ska dra nytta av det hela som nu.

      En kommunalpolitiker tjänar ganska bra med pengar och vem tror du lider mest? De som sitter 7 km ute i skogen och har väntat ett år, eller en höginkomsttagare som av ren ovana chockats från den lugna tillvaro hon känner till?

      Radera
    4. Jag har inte insinuerat någonting, det är din egen fantasi som spelar dig ett spratt. Och vad Sverigedemokraterna har med detta att göra det förstår jag inte. Skit i dom. Jag beskriver verkligheten och ibland kan den vara svår att ta in om man inte lever fullt ut i den. Det är dessutom helt ointressant vad en kommunalpolitiker tjänar, fullständigt ovidkommande i detta sammanhang. Vem som lider mest? Jag förstår precis vart du vill komma. Den som lider mest torde vara den person som befinner sig i en krigssituation och inte har möjlighet att ta sig därifrån. Inte en kommunalpolitiker som gråter eller en flykting som befinner sig i säkerhet och långt från krig och förföljelse. Det handlar inte om vem som lider mest, utan hur man ska handskas med den rådande situationen så att det blir så bra som möjligt för alla parter. //T

      Radera
    5. Nej insinuationen syftade mer till förra inlägget.
      Jag förstår inte riktigt hur du kan bedöma i vilken verklighet jag lever? Känner du mig? :-)

      Ja vad föreslår du för att handskas med den rådande situationen? Taggtrådsstängsel runt gränserna? Jag tycker att alla kommuner ska få ta lika mycket ansvar och sedan när det gäller en ökad finansiering till kommunerna, så läste jag en artikel om att en sådan likväl skulle riskera att hamna på fel plats såsom kommunernas egen förvaltning. Kanske löner till kommunalpolitikerna själva.

      Radera