Translate

fredag 29 april 2016

Vardagsbetraktelser före frukost

- Jävla konsumtionsslavar, skrek en äldre man med gråvitt stort skägg efter mig vid Hötorget, där jag förvillat mig upp vid fel uppgång igår morse. Jag fick vända och gå tillbaka mot spärrarna igen. Snart hördes mannen ropa efter mig igen, - Jävla konsumtionsslav! 
Klockan var 07,40 och jag hade inte fått i mig någon frukost ännu. Mannen skrek samma information igen när jag tog rulltrappan ner mot perrongen för att gå mot andra uppgången.

Jag hade på tal om att bli bli kallad för konsumtionsslav av okänd man blivit bjuden på frukostseminarium hos tidningen Affärsvärlden. En tidning som bland annat skriver om börsen och Sveriges bolag. I senaste numret som jag med andra fick med oss, fanns ett reportage om storbankerna Handelsbanken, SEB, Nordea och Swedbank. Ganska balanserat i VD toppen där både Birgitte Bonnesson är VD för Swedbank och Annika Falkengren VD för SEB på det kvinnliga hållet, medan Casper van Koskult, är VD för Nordea och Frank Vang-Jensen, VD för Handelsbanken.

Jag tog hissen upp och förstår senare att jag delade den med morgonens föreläsare, Kent Stenstrand strategikonsult, och lärare inom controlling hos FAR. Han tycktes ha ett glatt och leende morgonhumör och berättade senare att han även varit  utanför Tallentum på Jakobsbergsgatan 22, där vi finner Affärsvärlden, långt före någon hunnit komma, så han fick sätta sig på ett café och vänta. Chefredaktör Jon Åsberg berättade att han tidigare arbetat som ekonomichef och hur rollen som denna varit när han var verksam, vilket var att sköta det mest löpande som betalningar och redovisning.

Det här frukostseminariet skulle i stället handla om, Ekonomichefens nya kläder - hur rollen skulle tillföra mer affärsnytta och bidra till att styra och utveckla bolaget framåt. Vi blev bjudna på kaffe, smörgås och juice. När två timmar gått var det hela klart och jag hade lyckats knappa ner det mest väsentliga på min bärbara dator.

En av fler viktiga punkter var att vi skulle unna oss att någon gång sätta oss ner och strukturera upp tiden med viktigt - mindre viktigt och helt enkelt prioritera. Han frågade oss om någon av oss tagit sig tid för att åka iväg och läsa den där boken som kunde ge oss mer inspiration. Den tiden kommer kanske i sommar för min del.

Sedan åkte jag vidare med tunnelbanan och den skäggiga mannen hördes inte längre kring konsumtionsslaveriet, däremot sjunger DC Talk låten, You Consume Me istället.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar