Translate

torsdag 23 juni 2016

Kroppsbesiktningar, omvårdnad och hårda tag inför midsommar

Jag har hunnit undersöka både tänderna och få en massage dagarna före midsommar. Var inne idag och betalade tandläkaren i efterhand, eftersom deras kort-apparat inte fungerade vid tillfället. 950 kronor för en allmän undersökning med lite puts av tandsten. Ganska dyrt, för de 20 minuterna jag var inne hos henne. Tänk om jag tog den taxan, då kanske man kunde börja slappna av lite.

Tandsten är helt skilt från karies och att de som snusade tydligen sällan hade hål i tänderna, berättade min nya tandläkare på Skånegatan häromdagen. Hon tyckte jag överdrev som både använde tandkräm och fluor-skölj. Uppenbarligen har dessa medel dock hindrat mig från att få karies under ett par år och priset av att få karies kan bli ännu mer överdrivet prismässigt, så jag kör hellre med hängslen och rem. Inga hål i tänderna i år heller blev även beskedet som togs emot med viss leende lättnad.


I eftermiddags tog jag mig även till en massör för jag kände mig lite spänd i ryggen och tänkte unna mig lite vardagslyx.

- Typiskt stressrelaterat, sade massören som ansåg att jag var väldigt spänd och hade mycket muskelknutor.

- Ok, så då var det inget jag inbillade mig.

- Nej, verkligen inte, sade hon med stark betoning.

Lägga sig ner på magen och få lite avslappnande massage för att kanske vagga in en liten stund var dock inte att tänka på, utan här var det hårda tryck och starka dragningar, så man stönande vare sig man ville eller inte. Nypningar och smärta som brände. Hon var inte den som förde fram fingrarna med finkänslighet.

- Går det bra, frågade hon.

- Jadå, bara revbenen håller, sade jag med viss stånkande röst.

- Vad då har du Osteoporos, frågade massören.

- Osteoporos?

- Ja benskörhet?

- Nej, det tror jag inte.

- Då är det nog ingen fara, sade massören och tryckte in knogarna hårt i ryggen.

Jag var på Stockholm Physique på Högbergsgatan 11. Tydligen är det vanligt att stress kan sätta sig runt ryggkotorna och upp mot axlarna. När 50 minuter gått väcktes jag av hennes röst, då jag domnat in på slutet och helt yr i skallen tog jag mig sakta upp i sittande, medan massören gick ut och väntade.

Tydligen var det även vanligt att bli yr i huvudet, om blodtrycket sjönk och när spänningarna släppte, sade min massör. Förra tillfället hade jag en annan massör och då blev jag varken yr eller kände lika mycket smärta. Förhoppningsvis har hon ändå lyckats mjuka upp en hel del där baktill. De erbjuder idrotts- och klassisk massage. Detta måste varit någon form av kraftig idrottsmassage.

Lagertha och Ragnar
Annars på tal om kraft och styrka, så har jag råkat se ett par avsnitt av Vikings, som kan vara lite underhållande. De har till och med lyckats få in diskussioner om vårdnad om barnen mellan den ena före detta vikingafrun Lagertha och vikingen Ragnar, där den sista varit otrogen, där modern i serien Lagertha ändå storsint lämnar över sonen till den före detta mannen med orden,

- Självklart vill han vara hos sin far Ragnar, vem skulle inte vilja det. Därefter rider modern därifrån stark och storsint till sin nya mer försupne make utan sonen. En något förskönande historisk berättelse. Men vem behöver inte lite verklighetsflykt ibland.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar