Translate

tisdag 31 maj 2016

Nya gaddar och hårda slag

Jag har försökt ställa om tiden, så jag skulle få enkelt att komma upp i tid till tentan idag som började redan 08,00 i morse, genom att försöka gå och lägga mig i tid och gå upp extra tidigt de senaste dagarna. Lyckades inte så bra med den tidigare sängläggningen. Har inte blundat före 01,00.

Istället såg jag sent igår en snutt av partiledardebatten och när Jimmi Åkesson talade kunde jag bara fixera mig vid hans tänder och hörde inte riktigt vad han sade. - Han har ju fixat nya tänder!

Var det kanske en period av tandställning som egentligen var skäl för sjukskrivningen mer än utmattning tidigare för nu glänser tänderna starkt vita och sitter rakt placerat som i givakt mellan läpparna. Snyggt. Bara helt apropå.
Före 


Efteråt

Annars försöker en syster till mig dra med mig på boxning i helgen, där en manlig vän till henne ska boxas. Och där riskerar ju folk istället att slå ut tänderna på varandra. Är inte så väldigt lockad så där spontant. Hon försöker dock övertyga mig med att jag behöver lite balans mot det meditativa i tillvaron. 

Tycker emellertid jag haft fullt upp att slåss i vardagen för att hinna med. Jag fick en bild framför mig, att det kommer vara fullt med macho män, som går omkring och pratar som de skulle ha en boll i munnen och låta som Balboa från Rocky-filmerna. Kanske går jag dit i studiesyfte. Har ändå sett Thai-boxning live för en massa år sedan i Thailand och det var lite underhållande då åtminstone. 

Foto lånat från Sport-Sweden




16 kommentarer:

  1. Boxning, ja. Är inte det en kampsport ungefär som yoga ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Yoga och andra kampsporter" är f ö ett uttryck använt av
      telefonskämtaren Kalle Sändare. Har av oklara skäl lagt
      det på minnet och är beredd att använda det lite varstans.

      Vad gäller sport så går jag ju sällan på sådana evenemang
      utan låter dem komma till mig i TVn. Men de få gånger jag
      faktiskt gått upp och gått ut har jag ibland slagits av
      att det finns en viss närvarokänsla som man inte kan få
      utan att befinna sig på nära håll. Så om du inte bangar
      för lite hårda smällar kan det vara en kul ide att titta
      på levande boxning en gång i livet.

      Radera
    2. Yoga är väl ingen direkt kampsport. Möjligen kan många ställningar och övningar ha en viss koppling till kampsport när det kommer till balans och fokus. En vanlig yogaställning kallas t ex för "krigarställningen" i likhet med vissa kampsporter blir du fokuserad och beredd vad som sker framför dig. Sedan finns även många olika grenar inom yogan.

      Radera
    3. Jag har sett thai-boxning live redan, dock inte vanlig boxning i fjädervikt. Jag får se vad som händer.

      Radera
    4. Rätta mig gärna om jag har fel men det verkar inte vara några kvinnliga
      fighters. Hade på sitt sätt varit ännu "roligare".

      Annars pågår just detta datum (4/6) ett annat stort idrottsarrangemang
      som tar upp tiden för somliga. Önskar jag vore tränad för det ...

      Radera
  2. http://alltomyoga.se/fierce-grace-tuff-rolig-utmanande-yoga/

    SvaraRadera
  3. De kommer bli superroligt o spännande att se lite MMA boxning på Scandinavia Fight Night i Solnahallen. Nu går vi dit hejhopp!! Jag hejar på Martin Fouda, Min affärspartner :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blev det några hårda smällar med påföljande blodvite eller var
      det en lugn och fridfull tillställning ?

      Läste f ö någon av de många krönikorna efter Muhammed Alis död
      och där var det någon som påstod att boxningens storhetstid nu
      var förbi och att det idag är MMA som gäller ...

      Radera
    2. Om det blev..
      Den match som vi kom för att se, började inte förrän vid 21-tiden. Det som var positivt var att det var bra musik runt omkring och när deltagarna kom in på en ramp med stort stå-hej och ju mer kaxig han såg ut desto bättre.
      Jag blev lite konfunderad hur de dömde matcherna, för de vara tre ronder och även om han vann de två första genom att inte hamna underst, så förlorade han matchen i sista ronden. Vet inte om det handlar om viss tid du inte få ligga underst..? Sånt blev jag frustrerad över, för jag vill veta hur de dömer.

      Det hemska var när de slog varandra i huvudet eller mot njurar och lungor när den andra låg fast underst. Det gillade inte jag! Ja menar det finns ett skäl, varför de använder hjälm i annan boxning. Det är ganska sjukt när de får slå mot huvudet, som är väldigt känsligt egentligen.

      När några ur publiken stod upp och skrev hejande mot en av deltagarna när den andra blivit skadad, det blev för djuriskt för min smak. MMA är ingen sport jag gillar. Kan tänka mig att det är många som börjar som ett sätt att hävda sig på marknaden, men följderna av den taktiken är kanske inte den smartaste.
      Syrrans kompis och hans franska vänner (världsmästare i andra kampsporter) festade dock hela natten..

      Radera
  4. Oavsett vad du tyckte om evenemanget i början av månaden så har det nu
    dykt upp en ny spännande sak, en verklig s k catfight.

    http://www.expressen.se/sport/boxning/motet-mellan-lauren-och-svensson-blir-av/
    http://www.globearenas.se/events/detail/mikaela-lauren-vs-klara-svensson-the-winner-takes-it-all

    Två kvinnor som verkligen tycks hata varandra och nu ffg får chansen att puckla på
    varandra inte bara verbalt. Observera prisintervallet 285-3080 kr ! Hur mycket
    skulle du vilja betala ?

    SvaraRadera
  5. Äh, hata varandra tror jag inte det gör av vad jag läste ur texten.

    "Catfight" är väl j....gt nedlåtande uttryck från en man som påstår sig vara feminist. :)

    SvaraRadera
  6. Jag blir inte mer intresserad av att se hur två pucklar på varandra för att det är två kvinnor, så det blir i det lägre spammet för min del.

    SvaraRadera
  7. Jag går ju sällan på sport utan mest på konserter. Till min stora besvikelse
    fick jag ingen "gratisbiljett" till Sollentuna GP i friidrott igår. Har annars
    varit där några år på senare tid. Tjusigt ställe med sjöutsikt !

    Men någon gång kan det vara kul att se sport i verkligheten och inte bara i
    Sportspegeln. Kanske är det här ett sådant tillfälle !

    F ö tävlar ju de båda damerna normalt i helt olika viktklasser och nu skall
    de plötsligt mötas i en och samma. Den ena går upp i vikt och den andra går
    ned ! Men det finns ett talesätt om att "en stor bra man alltid slår en liten
    bra man" och så kanske det är här också. Lauren är ju före detta simmerska
    och det svenska kvinnliga simlandslaget består av riktigt långa personer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skall väl inte hålla på och traggla mera om detta, men ...

      Kunde inte låta bli att i efterhand se inslaget från "God morgon Sverige" i SvT
      där de båda kontrahenterna satt vid samma bord och av programledaren lockades att
      leka den s k "arga leken". Ingen vann ...

      Men de framstår ju som 2 helt olika typer : En rar och hemvävd yngre kvinna och
      så en 12 år äldre som verkar ha sett och upplevt det mesta. Knappt så att det
      ens behöver marknadsföras kan jag tycka ...

      Radera