Translate

söndag 8 mars 2015

Kvinnornas dag idag!

Fler kvinnor än män pluggar på högskolenivå
Det är fortsatt löneskillnader mellan män och kvinnor. Läste senast statistik igår kväll för jurister när de väl kommit ut på marknaden på antagning.se.

Enligt Juseks undersökning av ny utexaminerade år 2010, skiljde sig lönerna åt med 2 800 kr till mäns fördel, gentemot kvinnor för jurister, ekonomer, personalvetare, systemvetare och samhällsvetare.

Samtidigt går kvinnorna om männen, när det gäller högskolestudier, trots att det finns fler män än kvinnor i åldern 16-64 år. År 2013 var det 196 000 kvinnor inskrivna på ett universitet i jämförelse, med män som låg på 131 000, enligt Peter Wolodarski:s söndagskrönika.

Min egen uppfattning är att män inte haft samma behov generellt, att anstränga sig lika mycket som kvinnor och därför inte fått  någon spark i baken på samma sätt som kvinnor drivits till. Vi måste ofta var mer duktiga för att bevisa vårt kunniga- och dugliga värde inför omgivningen. Medan män per default ofta direkt får en bekännelse av omgivningen bara av sitt kön, även om det mer är en outtalad norm som syns mer än hörs.

Det är samtidigt många kvinnor själva som ofta daltar mer med män och samtidigt förstör för andra kvinnor, genom att inte backa upp de sistnämnda, eller synliggöra dem och på det sättet cementerar obalansen.

Kvinnor som talar emot löneskillnader som finns, trots statistik tycks ofta vara halvt försörjda av män, som de vill hålla sig väl med och även ser som högre än kvinnor bredvid dem. Möjligen tillhör de även de kvinnorna som gärna lojt lutar sig tillbaka utan högre ambitioner själva och samtidigt låter någon annan stå för kulorna.

Jag vet att utanför dessa grupper, även finns ett näringsliv med en annan syn, där självständiga kvinnor istället ignorerar dessa pågående normer och värderingar och på det sättet får dem att försvinna. Ingen blir hjälpt av ett rabblande kring löneskillnader, eller att vi kvinnor skulle värderas lägre. Just nu går jag en kurs i juridik på sidan om arbetet och har mött ett par gulliga tjejer mycket yngre än mig. En av dem pluggar även kriminologi och även det området är tydligen involverat av genusteorier.

Enligt kurskamraten kunde det bli heta känslor från vissa feminister, om inte kvinnorna direkt sågs som offer, eller förtryckta i många avseenden. En av dem blev t ex väldigt upprörd av att kvinnor inte synts lika mycket i historieböckerna och undrade upprört hur hon nu skulle klara sig, utan samma mängd av historiska förebilder. Det är givetvis fel, när så varit fallet. Min kurskamrat som är mer jordad kunde dock känna, trots att det knappt var tillåtet, att det var lite väl överdrivet ibland. Jag kan spontant tycka oavsett kön, så är det ofta de som gnäller mest, samma individer, som egentligen inte haft mycket motstånd i livet.

När jag gick i mellanstadiet fanns ett par pojkar i klassen som hade stora lässvårigheter och givetvis var det ofta högläsning i klassen, som de hackande och långsamt fick ta sig igenom. Samtidigt som jag i sjuårsåldern ombads läsa texten högt, under långfilmen på TV:n för våra yngre kompisar som inte kunde läsa ännu.

För min egen del som barn tillfördes många mysiga sagoböcker hemifrån, vilket enligt min uppfattning troligen medförde en viktigare utveckling hos mig som 4-5-åring, än att sitta med en padda i knät, surfa, spela spel och titta på barnfilmer, eller vad utbudet nu ger idag för samma årskull.

Förövrigt har jag möjligen skaffat mig en nymf kakadua med lätt ADHD, som ibland både kan skrika högt och flyga runt, som om han skulle vara en kamikaze pilot, där det ibland krävs vissa duckningar om du inte vill utsätta honom för en ofrivillig nickning av fågel.

Annars tillhör jag nog en generation som tycker att vissa frågor redan diskuterats och inte är helt aktuella längre, som Annie Lennox och Aretha Franklin sjöng redan 1985 med, "Sisters Are Doin` it For Themselves.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar