Translate

måndag 21 augusti 2017

Följa hjärtat mer än förnuftet..

Idag fick jag besked om att jag kom in på journalistprogrammet på Stockholms universitet. En utbildning som ger ett yrke, vars främst kvinnliga andel, ofta fått minst av allt ilskna påhopp i media via e-post och kommentarer. Dessutom sägs marknaden vara tuff med mycket konkurrens och få arbeten.

Haft funderingar både på jurist- och journalistutbildning, där det sista ändå ger en kortare utbildning med sina 180 poäng och tre år, jämfört med juristutbildningen med sina 270 poäng på 4  1/2 år. Ännu mer spännande blir det att jag samtidigt ska jobba, för jag tänker inte ta mer studielån, än jag haft från tidigare utbildningar.

Det värsta som kan hända är väl att jag hoppar av utbildningen, vilket ändå känns mindre sannolikt om jag känner mig själv. "Det är aldrig för sent att studera", som min pappa sade när han skrev in sig på Kungliga tekniska högskolan vid 48 års ålder.

Kvinnliga journalister kan även råka mycket illa ut, som vi nyligen läst om, gällande journalisten Kim Walls, 30 år som nu senast tragiskt ska ha "begravts" efter en "olyckshändelse", av uppfinnaren, ingenjören och ubåtsbyggaren Peder Madsen, 46 år. Walls skulle skriva ett reportage om Peter Madsens projekt och ubåt.

Kanske blev stämningen för obehaglig och hotfull nere i en lätt klaustrofobisk miljö under vattnet. En man med en yngre kvinna hos sig intresserad av just hans projekt kanske gav honom fel signaler. Bara spekulationer och svårt att få bevis över i dagsläget.
Må hon vila i frid.

I min bok från 2013, Bakom dolda ansikten, utspelar sig faktiskt även en scen där en journalist blir kidnappad och sedermera instängd i en mörk och sjunkande båt av en mindre godhjärtad man och kvinna.

Samtidigt finns det risker inom alla självständiga och ensamma yrken, där vi möter okända människor. Det gäller att få en viss insikt och känsla kring andra människor. Det sägs samtidigt att det människor på dödsbädden mest har ångrat är allt de inte vågade försöka när de var friska och levde. Göra saker mer från hjärtat, är även mer hållbart i längden, enligt hjärnforskaren Katarina Gospic.


Kanske har många människor huvudet fullt av drömmar som bandet Coldplay sjunger men inte gör något av dem..



2 kommentarer:

  1. Stort Grattis! Du Är redan en fantastisk och modig skribent, men journalist-utbildningen kommer säkert lyfta dig ytterligare. Rätt kvinna på rätt plats .. =)

    SvaraRadera