Translate

fredag 15 september 2017

Fredagskarneval

Köpte en kaffe i pappersmugg idag som jag lyckades förse med ett extra plastlock, så när jag satt ner bland de andra och skulle dricka, rann kaffet snyggt ner på blusen och byxorna. Turligt nog efter vår muntliga scenframställning som vi spända klarade av på morgonkvisten. En kurskamrat sprang generöst och gulligt iväg och hämtade servetter.

När jag ett par timmar senare trött åkte hem i rusningstrafiken kom två utländska män in med högljudda röster från T-centralen. Den ena mannen med ett möjlige rumänskt utseende sade högt och skränigt, ”Ja nu är det ju fredag”, samtidigt som han tog sig mellan benen och drog upp paketet i en hissrörelse upp och ner på ett frånstötande sätt.

Han vände sig snabbt mot den manliga vännen och nämnde någon kvinna. De var skräniga och talade med slang och brytning. När jag gick av vid medborgarplatsen märkte jag att den obehagliga mannen tagit täten efter mig och ställt sig nära bakom mig i rulltrappan. Jag såg inte vad han gjorde, så jag vände mig om samtidigt som mannens kompis flinande gick om mig på sidan i trappan. Med tanke på hans öppna onanipiruett i den fullsatta tunnelbanan så kunde jag bara ana vad mannen gjorde bakom min rygg.

Har alltid av ren självbevarelsedrift haft alla känselspröt uppe när jag varit ute bland folk och numera tycks det nästan behövas ännu mer. Det är ofta fullsatt på t-banan. SL borde verkligen ordna en bättre ventilation i deras tunnelbanevagnar som gör att vem som helst känner sig ofräsch en varm dag efter en tur i dessa bastuliknande tåg, där fönster ångar igen av hoptryckta kroppar och lemmar, ibland av stark parfym eller obehagliga odörer med människor på väg med olika tankar och bekymmer. Män och kvinnor. Fnissande tonåringar och en och annan liten stackars stryktålig hund. Kanske blir det som en typ av karneval, som Natalie Merchant sjunger med melodin Carnival.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar