Translate

onsdag 11 februari 2015

Rädsla att förlora makt

När jag för ett par dagar sedan diskuterade på, Dagens Juridik under inlägget," Jurister till motattack mot RFSU, behåll sexköpslagen och skärp straffen ", utsattes jag för politiska aktivister, som ville behålla Sexköpsslagen, eftersom fula kommentarer lades om hur "otrevlig" och "beklämmande" det var att jag var där inne överhuvudtaget när jag lagt fram fördelar med lagen. Hela kommentarsfälten togs dock bort av moderatorn i måndags förmiddag.

Vi kan fråga oss vilka ledningen för RFSU samarbetar med. Jag har tidigare sett en kvinnlig  representant från dem i förtroliga diskussioner med Jämställdister, som även de vill avskaffa sexköpslagen.

Däremot var det ingen av de anonyma aktivisterna, som sade något kring att jag blev påhoppad med bland annat påståenden att "min logik låg i min vagina". Jag svarade inte direkt på de påhoppen, ändå kommer dessa välkända kommentarer från troligen samma anhang av Jämställdister om hur otrevlig jag kan vara. Vi kan fråga oss vem som verkligen saknar logik och charm.

Dessa typer av påhopp ökar ofta när du lagt någon kommentar kring inlägget som är seriöst och välgrundat med källor som kan svara emot dem, utan personliga påhopp, eller utan att använda någon härskarteknik. De vill då trycka ner dig i grupp, för att få dig att verka impopulär och ses som en oseriös samt trovärdighetslös människa genom smutskastning.

En pensionerad kriminalpolis från Lidingö vid signaturen Anders Bergstedt, som var emot sexköpslagen och tyckte det vara en "manshatarlag" uttryckte, att "kvinnor har alltid varit beroende av män och så är det inte idag, se bara på Charlotta."

Jag menade före att påståenden om "manshat" började bli en ganska uttjatad skröna.

Den pensionerade kriminalpolisen Anders Bergstedt, eventuellt ansluten till den mindre hederliga sammanslutningen av Jämställdister, uppmanade andra läsare att googla på mig, för att bevisa att jag skulle vara en klassisk genusanhängare. Dessa typer av män vill gärna sätta diagnoser, politisk tillhörighet, och påstå sig veta hur du lever och vad du har för trosuppfattning.

Förövrigt har jag aldrig läst en genuskurs i mitt liv för att avfärda det befängda påhoppet.

Jag hade som första kommentar hänvisat till att Norges motsvarande lag för Sexköpslagen påvisat fyra år efter införandet att gatuprostitutionen minskat med 35-60 % och övrig prostitution med mellan 10-20 %.

Rapporten visar tydligt att lagen har bidragit till en reducering av efterfrågan och volymen på prostitutionen i Norge, vilket var precis vad lagstiftningen var ämnad att göra”, säger Steinar Stroem, professor vid Oslo universitet och en av rapportens författare."  

Jag menade att det finns fördelar med lagen, eftersom den minskar möjligheter för trafficking och därmed skyddar barn och tonåringar som far illa.

Den pensionerade kriminalpolisen Anders Bergstedt länkade även till artikeln, "skulle då hovrätten kunna avgöra om prostitutionen varit frivillig - lagen är en fars!", som han skrivit på Dagen Juridik.


Givetvis kan man undra dels, vad kriminalpolis, Anders Bergstedt trodde sig veta om min sociala situation, dels vad den överhuvudtaget hade med sexköpslagen att göra.

Dessa ogrundade uttryckta påhopp härstammar troligen från en rädsla för att förlora makt. När kvinnor är självständiga, eller när vi som förekommit mycket länge inom olika yrken kunnat försörja oss själva utan större överdrifter, så förlorar vissa män en känsla av makt.

Deras medel har tidigare varit, att kunna kontrollera och styra kvinnor med hjälp av pengar, eftersom kvinnor förr haft mindre möjligheter till egen försörjning. Ser dessa män att vissa kvinnor inte längre kan styras med hjälp av pengar, så skapas möjligen en rädsla för att deras maktstrukturer är i gungning. En före detta poliskommissarie tidigare anställd i en organisation där arbetsmoralen kan vara ganska skev blir kanske själv fartblind.

Samma orsak, finns högst sannolikt hos sammanslutningen Jämställdisterna, att förlora makt. De döljer endast sina syften bakom falska propagerande påståenden kring att män skulle fara illa eller vara orättvist behandlade i samhället, när det egentligen handlar om deras rädsla för att tappa kontroll och makt.

Jag kan se likheter mellan Jämställdistgruppens beteenden i kommentarsfälten och deras övriga falska förtalsmetoder från män som misshandlar kvinnor, för det förekommer även verbal psykisk misshandel i den sista kategorin. Listigt manipulerar de även några från den kvinnliga omgivningen som får känna sig utvalda och speciella. Ett beteende som egentligen påvisar att vissa är så svaga inuti, att enda möjligen för dem till egen styrka är att trampa och stå på andra. Inget trygga människor behöver.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar