Translate

torsdag 12 februari 2015

Sexköpslagen och trafficking


Ibland känns det som det jag skriver om, eller nyss upplevt plötsligt ger substans och signaler. Det förra inlägget handlade om mobben och de politiskt eventuellt anställda nätaktivisterna i kommentarsfälten, när jag som enda synliga antagonist mot att ta bort sexköpslagen, fick uppleva deras välkomnande famntag när de lobbade för att ta bort sexköpslagen.

Ikväll när jag slog på Kanal 2, fick jag se den svenska dokumentären, Madonnafallet, som visade jakten på Sveriges största traffickinghärva.

Ibland är det inte svårt, att anse att vissa människor saknar både intelligens och empati (EQ). Själv fick jag höra att jag var en "moraltant", då jag ansåg att sexköpslagen kunde göra nytta för att motverka trafficking, vilket även forskning fastslagit.  Jag skulle vilja höra den imbecilla typen som kallar andra för "moraltanter" när de vill få bort sexutnyttjade människor, efter att de sett denna dokumentär. 

Vissa Jämställdister på nätet tycks ha en naiv och förskönande bild av prostitutionen som högst frivillig och där insinuerande kommentarer fälls, att de säljer sig ju frivilligt, så vad är problemet. Kanske får de en mer nyanserad bild av att se lite från verkligheten, eftersom deras inlevelseförmåga för andra människor stundtals tycks vara ganska torftig.  

En del menade att sexköpslagen var en "manshatarlag", hur de nu kunde svänga till den tolkningen när lagen är könsneutral är lite förvirrande. Andra menade att både köpare och säljare ska straffas, så även de prostituerade ska brottsbeläggas. Det ska vara "rättvist" minsann, eller kanske "jämställdistiskt"!? Frågan är hur rättvist det är att straffa svagare människor som blir utnyttjade.

Dokumentären visade även de som blev prostituerade mot sin vilja, genom manipulation, hot och tvång och sedan var för rädda att gå till polisen eftersom de trodde att de själva skulle bli straffade. I det avseendet är det inte smart om lagen skulle modifieras, så även traffickingoffer blev dubbelt bestraffade! Idag lever 30 miljoner människor i slaveri. Filmen visade att polisresurser inte längre satsades för att stoppa trafficking, enligt dokumentären.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar