Translate

söndag 26 april 2015

Rättvisans demoner, stalking och destruktiv dubbelmoral

Uppdaterat 2015-04-27

DN har haft en serie kring "Rättvisans  demoner". I den första beskrevs hur mammor ljög och verkligen hade mördat sina egna barn. I torsdags publicerades den andra delen där pappor misstänks för sexuella övergrepp mot sina barn. Bland annat berättas kring pappan med det figurerade namnet Erik K.

Jag kan för sakens skull säga att jag varken har fördomar eller dömer någon människa i förväg. Inte heller tillhör jag någon specifik politisk organisation. Jag lyssnar inte på skvaller och gör mina egna bedömningar. Jag har ingen störd bild av män, utan tycker det finns korn och en del skrot ur bägge grupper. Speciellt framkommer de sista ofta på nätet.

Bland Jämställdisterna ingår en papparättsgrupp, som säger sig slåss för sina pappa- och mansrättigheter. Många av dem är anonyma, när de provocerar fram känsloyttringar, genom grova integritetskränkande handlingar på bloggar  och i kommentarsfält, såsom att hänga ut personnummer, adresser, inkomstuppgifter, länkar till Linkedin, manipulerade foton och lägger upp inlägg med grovt förtal.

Därefter sitter de sedan och hånar ditt utseende, din inkomst och ditt psyke. Man kan ju tycka att de personliga uppgifter de först stal olagligt vore tillräckligt, utan att även håna de stulna privata uppgifterna. Någon måtta borde det vara. Dessutom rimmar det väldigt illa med deras önskade föräldraskap och den egna lobbyingen kring "kvinnor som ljuger" samt lögnaktiga socialtjänstemän på socialförvaltningar.

Säger du sedan ifrån skarpt till dessa individer, som ofta bara nås via kommentarsfält, eller via Twitter, att du inte uppskattar att de hängt ut dig med papperspåsar på huvudet, eller bland annat skriver nedsättande om din duglighet som ekonom, eller din usla bok på Svenska Dagbladets kommentarsfält i syfte att smutskasta ditt renommé  använder de "känsloyttringar" som "bevis" att du inte skulle vara vid dina fulla sinnes bruk eller att du "näthatar" eller är ett "nättroll". Det mest patetiska är att se hur de slår sig på bröstet när förtalet sker anonymt.

De har då provocerat under flera år och jävligheterna har bara blivit mer och mer respektlösa. Dessa människor är så vana att polisen lägger ner alla anmälningar kring förtal, så de vågar vara hur respektlösa som helst. Kan passa på att upprepa att Jämställdisten Cathrine Fahlgren ljuger kring de kommentarer hon klistrat in på sin blogg i syfte att smutskasta mig, när hon arbetar för Jämställdisterna en suspekt grupp, som tycks blogga hela dagarna när de inte förtalar andra. Någon bakomliggande organisation måste dock betala dem för att de ska kunna sitta rätt upp och ner hela dagarna, twittra med småtjejer och manipulera naiva och psykiskt svaga människor.

Maciej Zarembas borde ta och granska den delen av mansrättsorganisationen som befinner sig på nätet och härjar runt med påhopp och förtal med hjälp av lydiga hjälpredor. Mäns vårdnadstvister eller problem med kvinnor ska inte övriga samhället behöva lida av.

Det sorgliga är att de har tonårsbarn, som borde ges bättre förebilder. Jämställdisten Cathrine Falhlgren som menar att hon hoppas att hennes förtalsinlägg kring mig, ska leda till att släkt och företagskunder dras sig tillbaka, borde kanske ta sig en funderare över, dels sin egen psykologiska status och empati, dels hur mina syskonbarn kan uppleva när deras kompisar ser förtalet.

Kommentarerna hon klistrat in i sitt inlägg har hon högst sannolikt skrivit själv.
Hon är möjligen en variant av "nyttig idiot",som Marit Sundberg beskriver nätkrigarna från "Putins Trollfabrik", när hon hjälper jämställdisterna att motarbeta icke naiva människor.

Hon som med den anonyma Jämställdisten 46 åriga Olle (Har bloggen Bashflak, där han bland annat lägger ut kvinnliga underliv) försöker måla på sig en gloria kring barn och djupt lögnaktigt påstår, att jag skulle skada eller hota barn. Det är grova lögner. Den anonyma och förtalsfulla jämställdisten "Törnrosa" har även spridit ut att det är "farligt" att köpa min bok via Vulkan, för då kan jag få tag i köparnas adresser.  Jämställdisten Törnosa (troligen en man) har även skrivit att, "än är det nog ingen risk att hon tar självmord" syftande på mig. Det låter verkligen sunt!

Det är mycket märkligt att ingen ifrågasätter den mycket sjuka människans framfart och grundlösa anklagelser. Jämställdisterna tycks dock se "hennes" beteende som högst normalt, vilket tyvärr visar deras egen moral. Möjligen  sitter en av deras mer offentliga jämställdistmän, som Erik Wedin bakom den signaturen, eftersom "hon" alltid ploppade fram när han inte kunde svara i en diskussion, eller hans möjligt undertryckta aggressioner ville skjuta fram.

Möjligen borde jag berättat att jag har en flerårig bakgrund i botten inom bland annat medicinsk barnsjukvård från barnsjukhus, vilket troligen är mer än Cathrine Falhgren har, vars största förmåga tycks vara att skriva ner/ förstöra livet för andra kvinnor på nätet, så hon får kredit av just papparätts-gruppen. Det blir därför ganska osannolikt att jag skulle hota barn, vilket mina tidigare jobbarkompisar troligen skrattar högt åt.

Papparättsgruppen upplever sig blivit orättvist behandlade i samhället av bland annat sociala myndigheter som de menar ljuger. Joakim Ramstedt är en av dem, som häromdagen antydde, att han blivit uthängd på Flashback av feminister, så det skulle ungefär balansera ut att han deltagit i tre drev mot mig som han inte känner, på bland annat jämställdisten Cathrine Falhlgrens blogg, där de ljugit kring min psykiska hälsa och vad jag yttrat kopplat till min försörjning.

Trots att jag själv inte kan logga in på Flashback och skriva inlägg och därmed vara delaktig i någon "feministgrupp". Försökte skapa ett konto för något år sedan när jag såg att anonyma, bland annat Sverigedemokraten "Gere"(bor i kommentarsfältet på svenska Dagbladet) skrev förtalsfullt kring min person. Inloggningsuppgifter skulle sedan aktiveras vilket aldrig skedde. Jag har inte heller kunnat nå någon moderator på Flashback.

Jag är även säker på att ett par från gruppen Jämställdister sänt förtal via e-post till en hel del människor på nätet, vilket jag har vissa bevis över och inte tänker ta upp närmare nu. De njuter säkert för fullt att leka vilda western helt ostraffat.


Jag är inte någon extremfeminist, utan en människa med sunt förnuft som tror på lika rättigheter och skyldigheter utan extrema åsikter, där var och en ska få leva det liv de önskar, utan att andra ska lägga näsan i blöt. Jag slåss inte heller för "sakens skull" som dessa mansrättsaktivister och låter "saken" helga medlen, utan tanke på lagar eller vett mot andra individer. Det är kanske inte märkligt att de flesta av Jämställdisterna håller sig anonyma, som de agerat mot troligen fler än mig.

Jag har svårt för t ex smala falanger av vänsterextremister som slår sönder folks hem för "sakens" skull, på samma sätt som högerextremister som anser sig kunna välta gravstenar och annat horribelt för sakens skull.

Frågan är om det är någon skillnad på de sistnämnda extrema grupperna och den typen av mansrättsaktivister,  som försöker slå sönder någons liv, genom att sprida förtal kopplat till stulna uppgifter, via flera bloggar, Twitter och i kommentarsfält, med antydande kommentarer på olika sociala medier, om din person och dina påstådda förehavanden under flera års tid. Faktiskt inte mer skillnad, än att de sistnämndas handlingar är mycket värre.

Jag skulle starkt rekommendera dessa eventuellt, orättvist behandlade män och deras supporters, att söka närmaste psykoterapeut hellre, än att avreagera sig mot första bästa på nätet, vilket i slutändan ger stora kostnader för hela samhället.


Det vore kanske idé om Papparättsgruppens supporters, lade ner att sprida lögner om mig på nätet, så kanske Papparättsgruppens trovärdighet ökar. Det blir annars en aning dubbelmoraliskt att å´ ena sidan lobba för att myndigheter ljuger om dem, när det förekommer anhängare hos dem som själva ljuger och trakasserar andra på sociala medier.


En litet mellantips annars för alla, som råkat ut för stalkers på nätet, vilket jag uppenbarligen gjort av Jämställdister så finns forumet: Antistalker för information och stöd.
 
Jag skrev kring den första artikeln här av Maciej Zarembas. Den andra delen i samma serie kring "Rättvisans demoner" av samma författare, beskriver  kortfattat hur Erik K rycktes upp från den vanliga vardagsvalsen och flygs in i en mardröm, där han låses in i en ensamcell, utan möjlighet till kontakt med någon under en månad. Under den inlåsta fasen granskas hans hem och ägodelar efter spår och bevis för det han anklagats för - våldtäkt på sin dotter.

Under polisförhöret med dottern ställdes mycket ledande frågor, enligt ämnet "snoppar"som initieras av polisen, vilket dottern först inte ska ha varit intresserad att tala om av förståeliga skäl.

Förhöret ska även ha granskats av två experter: professor i barn- och ungdomsvetenskap Ann-Christin Cederborg på uppdrag av SVT och docenten i psykologi Bo Edvardsson på uppdrag av Eriks advokat. De fann alla fel som gäller vid barnförhör, som ledande frågor, lömska glidningar och signaler om att barnet bör ändra sitt svar.

Erik K blir sedan frisläppt. Det visar sig till slut att det funnits två pojkar som lekt avancerade mamma-pappa-lekar, från vilka könsorden spridits ut. Sedan visar det sig att socialförvaltningen ändå inte vill ge Erik K delad vårdnad.

Modern till barnet trodde inte alls först på anklagelserna, dock ska hon mer eller mindre blivit tvingad för att själv inte förlora vårdnaden. Tvånget styrks bland annat av ett tingsrättsprotokoll: " Sofia har fått påtryckningar av socialtjänsten / ../Maria X har från socialtjänstens sida klargjort att om rätten fattar beslut om kontakt mellan Erik K och Ellen, kommer de i sin tur fatta ett beslut om att omhänderta Ellen /../ då det från deras sida inte finns några tvivel på att övergrepp har begåtts.  

Är det något jag har svårt för, så är det maktmissbruk. Individer som sitter på positioner och sedan utövar makt, utan hänsyn eller empati över människors väl eller leverne de samtidigt kan styra

Slutligen fick dock bägge föräldrarna åter vårdnaden om dottern, efter en timmes riks-tv, granskning av IVO, en granskning av JO och en annan av Actea samt 400 000 kr i advokatkostnader. 

Inledningen av artikeln börjar, "Någon måste förtalat Erik K, ty utan att ha gjort något ont greps han en morgon av polisen.". 

Jag kan enkelt sätta mig in i andras kränkande situation och frustration av att utsatts för lögner, dock är det inget som rättfärdigar, att några delaktiga ur gruppen Jämställdisterna/Papparättsgruppen, ser det som en rättighet, att själva kränka och ljuga om andra på nätet för de själva blivit utsatta.

Det blir även ett stort demokratiproblem om vissa grupper sitter på sociala medier och tar över allmänna kommentarsfält, eftersom endast deras åsikter får förekomma enligt dem samtidigt som många skräms bort av spridande förtal och personliga påhopp.

Det är en fråga regeringen borde satsa mer resurser kring. Vad skulle ändras om det fanns ett tvång att individer måste vara offentliga på vissa allmänna forum? Troligen skulle en stor del förtal minska drastiskt. Sedan borde ärekränkande förtal via sociala medier falla under allmänt åtal och inte enskilt, när det kan få så stora konsekvenser för individen och i slutändan för hela samhället.

2 kommentarer:

  1. Det är lite intressant att så många läser/tittar in varje dag men ingen tycks våga skriva något.

    Fast det är klart jag kanske kan bitas genom bildskärmen ;)


    SvaraRadera
  2. Jag skulle kunna göra som många andra, skapa en massa "hittepåsignaturer" och kommentera under mitt eget inlägg, som är vanligt förekommande på olika bloggar, så det ser ut som jag är jätteintressant och superpopulär! :)

    Du kan även skapa ett par bloggar på sidan om med nya signaturer, som kommer in till den här bloggen och tycker till, vilket likaså är vanligt.

    Kanske ska jag kalla mig för "Svartmalin"; PelleNolla eller "Trolllfisen", Petterpan eller varför inte Kalle73 och sedan kan jag och hittepåsignaturerna sitta och förtala någon annan.

    - Ja vad trevligt! :-)

    Folk är i gemen flockdjur, så börjar någon säga något så vill ofta resten vara delaktiga i den "varma gemenskapen". :)

    Sedan har det ofta ingen betydelse om det som sagts är något väsentligt.

    Det kan vara spontant som, - Usch vad jag är trött på hundbajs! Alternativt kött är för bufflar. Eller kanske att du tror på Kungen och monarkin som den absoluta lösningen på arbetslösheten!

    Nästan ju enklare desto bättre. Sedan skulle jag kunna skapa en diskussion och svara mig själv med en annan signatur vilket är mycket vanligt förekommande på politiska lobbyist bloggar. Eller varför inte ett par stycken som tycker likadant kring det här inlägget så brukar resten vilja tycka precis likadant de med. :-)

    Men det skulle nog bli lite väl hycklande med tanke på boken, Bakom Dolda Ansikten. :) Det får kanske bli en läs-blogg trots allt men vad gör väl det..:)

    SvaraRadera