Translate

tisdag 17 maj 2016

En telefonröst på kvällen..

Ilska....
En stark telefonsignal ljöd envist ut i rummet för någon timma sedan och ville inte upphöra.

Det kan bli ganska provocerande när en spärr mot telefonförsäljning inte respekteras. Jag kunde se att numret var dolt och av tidigare erfarenhet tillhör okänd telefonsäljare. Jag hör en kvinnlig röst berätta att hon vill göra en marknadsundersökning kring handarbeten.

Jag svarar att jag tyvärr inte har tid nu och tackar vänligt före jag lägger på luren. Tänker efteråt att jag kan ställa upp nästa gång och förväntade mig, att det möjligen skulle vara en annan dag.

Tio minuter senare ringer det igen och när jag lyftet luren har batteriet till displayen slocknat, så numret inte längre syns. Jag känner dock igen rösten och säger att hon nyss ringt mig, vilket hon säger sig inte känna till.

- Jag är nixad. Kan ni inte ta bort mitt nummer ur ert register, eller sker uppringningen automatiskt från en dator. Det ringer hur många samtal som helst, så det blir ganska störande.

- Ok, låt mig se. Jag kan göra en anteckning här i datorn. Vi får hoppas att adressaten är död när vi ringer upp henne!

Jag funderade efter samtalet om de möjligen satt i fikarummet och kläckte kvicka idéer hur de bäst skulle svara kunderna, som nobbade dem och hon tog de ordlekarna på allvar.

På ett sätt var det ändå en ganska sund reaktion och ur en annan vinkel ganska underhållande.

Annars kan man nog förstå att de troligen träffar på en del som snäser dem i örat och att det kan ta på krafterna. Jag har faktiskt själv bland många extraknäck under studieåren jobbat extra som telefonsäljare. Troligen hade jag en ganska förtroendegivande telefonröst, för den försäljningen gick ganska bra. Jag krängde både kreditkort och barnförsäkringar på löpande band. Men fy vilket trist och monotont arbete.

Tristess leder till deppighet som leder till ilska. Det finns så mycket normer om ilska, som inte ses lika fint eller ges samma tillåtelse som glädje, trots att ilska om den modelleras på rätt sätt faktiskt kan ge energi till kreativa projekt och krafter.

Annan udda kommunikation var faktiskt från en storbank, där jag för ett par år sedan blev förbannad på deras så kallade "fondförvaltning", som gick att jämställa med barnuppfostran i pedagogiska termer benämnd som " Låt-gå-uppfostran", vilket innebär att barnen rymde och pengarna försvann.

Jag ville flytta bank och annat och bank-kontakten som jag haft ett tag fick mig att skratta lite, när han till slut blev ganska trött på mig och skrev,
- Jag betalar dig personligen den nya bankavgiften som en flytt skulle kosta om du bara byter bank! 

2 kommentarer:

  1. Så tråkigt med försäljare som ringer hela tiden :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack men hon hade troligen ännu tråkigare..

      Fin blogg du har synd att det var för sent att rösta. :)

      Radera