Translate

söndag 11 december 2016

Nyttigare än glögg och starkare än nubbe

Ingefärsshot
Tog mig tid att göra en sats ingefärsshot i eftermiddag som jag kan rekommendera till er som vill hålla inflammationer, värk och förkylningar borta.

Det bränner och värmer i både svalg och gom efter en shot av denna samtidigt mycket goda drink.

Kan tycka att den förkylningskänning jag haft gick bort ganska snabbt efter någon drink med ingefära. Jag hade bara 100 gram ingefära hemma, så det blev en uppsättning enligt nedan:

Ingefärsshot - recept

1/2 liter vatten
100 gram Ingefära
2 matskedar honung
4 matskedar citronsaft
1 st chilli

Enligt receptet som jag hittade på nätet skulle det vara 1 liter vatten, 200 gram ingefära, 1/2 dl honung och 2 pressade citroner. Tyckte det var för mycket honung så den minskades.

Riv ingefäran grovt, hacka chilin och lägg i kastrullen med vattnet. Häll i citronsaften och honungen, rör om och värm upp, dock utan att blandningen överstiger 60 grader eftersom det tar bort näringen.

När det börjar ryka från blandningen kan kastrullen dras från plattan. Sila blandningen och häll den sedan med hjälp av en tratt i en flaska som kan förslutas och ställ in i kylskåpet.

Den enda flaska jag hade hemma med lock var en 1-liters vattenflaska för träning som gick lika bra som vilken flaska som helst. Enligt information ska blandningen kunna hålla sig i en månad i kylskåpet.

Förutom att ingefäran håller förkylning borta,ska den enligt studier även vara bra för matsmältning, bra för hjärtat, bra bot mot cancer, ta bort migrän, illamående, träningsvärk och öka blodcirkulationen.

Förövrigt kan jag som lite adventskuriosa berätta att det finns någon stackare där ute, som under lång tid länkat från porrsajter till min blogg.

Det är även någon typ troligen från samma adressat senast idag, som upprepade gånger söker på "porrfilm med Lena Andersson" och ordnat så att min blogg hamnar högst upp på Googles söklistor när människan skriver in dessa sökord. Frågan är om han kunnat hacka sig in på min blogg och skrivit in sökord som gör att den kommer högst upp på dessa ord. Jag kan nämligen se statistik på den här bloggen, där bland annat adresslänkar och sökord framkommer som går till denna blogg. Min blogg behandlar annars knappast sex och porr. Jag säger bara stackars liten som inte har bättre för sig i livet. Möjligen ska du ta dig en shot, så kanske du ökar blodcirkulationen och syret bättre når upp till hjärnan så du hittar någon vettigare sysselsättning, än att försöka koppla min blogg till irrelevanta ämnen.

Skål och trevlig advent!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar