Translate

söndag 23 november 2014

Femen är inte feminism

Frida Steenhoff - introducerade feminism omkring 1897
Jag har aldrig engagerat mig politiskt för kvinnliga rättigheter, mer än att jag varit medveten om kvinnornas historia. Trots att jag har en bred erfarenhet inom olika branscher.

Är dock uppdaterad med förekommande löneskillnader idag till kvinnors nackdel, enligt statistik i branscher för t ex  civilingenjörer med 9 %  och för civilekonomer med 7 % .

I dagens debatt förekommer endast diskussioner kring vårdyrken, inom den offentliga sektorn där lönerna är skattefinansierade, där t ex sjuksköterskor kan ha en likvärdig eller ibland högre lön än vad småföretagare har idag.

Rättviseaspekten tycks dock tagit avtryck av att löneskillnader endast finns inom kvinnodominerande yrken, utanför näringslivet som att de ska ha värderats lägre och är de som endast bör lyftas upp i media.

Jag fick motsatt för ett par år sedan på nätet insyn i en snabbt växande huvudsaklig manlig motståndsrörelse mot feminismen, inte sällan direkt mycket aggressiv, respektlös, användandes påhopp och misstänksamhet mot alla kvinnor, samt framöver förtalande, intrigerande och manipulerande. Vissa benämner skeendet som misogyni. De hade ofta åsikter som jag fann märkliga och provocerande, vilket tillsammans med utförda påhopp medförde, att jag förstärkte min grundvärdering och höll mig till den egna uppfattningen.

Yamaha 80c
Sedan har jag naturligtvis stött på en del sexistiska händelser i livet. När jag t ex som ung 12-årig tjej ägde en yamaha motorcross av sparade pengar och blev tillfrågad hånfullt, av en äldre kille på bred skånska, om jag inte skulle åka iväg på den, trots att han skruvat isär den utan min tillåtelse, så det inte fanns någon bensintank kvar och således inte gjorde den körbar. Det var väldigt nedlåtande och jag tog som ung tjej mycket illa vid mig, som att jag inte skulle förstå sådant!

Den manliga benämnda motståndsrörelsen vill gärna tala om betydelsen av olika könsroller, vilket kan bli ganska trångsynt, samtidigt som den påvisar bristen på kunskap kring livets komplexitet och mångfalden av olika individer oavsett nationalitet. Hos gruppen har även förekommit mycket udda och liberala åsikter kring unga flickor, barn och sex.

Femen är några jag dock finner ytterst pinsamma. De skämmer ut både sig själva och andra kvinnor. Kan nästan, ge behov av en skämskudde ibland. Googla ordet Femen och välj bilder, så hittar ni bland många en bild där de urinerar över fotografiet av Ukrainas president Viktor Yanukovich ansikte.

En femen-aktivist som blir gripen
Deras vapen är att demonstrativt visa upp brösten och de brukar sätta sig i ring på marken när de inte vill bli ivägkörda. Tyvärr tycks just bröst-vapnet mest bli till en stor nackdel för dem själva. På en bild syns en ganska obehaglig man tillfredsställd när han tafsande tar en av dem på bröstet bakifrån i samband med en aktion. Varför sätta sig i den mindre smarta och utsatta situationen? De är absolut inga jag förknippar med den feminism jag känt till och de är inte heller, enligt mig samma rörelse.

1 kommentar:

  1. Den som har klickat fram det här gamla inlägget flera gånger, varför skriver du ingen kommentar?:)

    SvaraRadera