Translate

torsdag 24 mars 2016

Relationer, meditation och konst

Häromkvällen skulle jag möta upp en kompis C jag känt i 17 år. Vi möttes som konsulter på ett IT bolag, där majoriteten var inhyrda konsulter på avdelningen den perioden. Jag hade lockat med henne till den varma konstnären Jessica Eldenstjärna och hennes meditationsträffar som hon håller, där jag deltagit ett par gånger.

Jag har ibland en förmåga att gå iväg i sista stund när jag ska möta någon, för att kunna jobba in i det sista och då finns inget utrymme för avbrott. Bara för det tycks ofta den jag ska möta sända iväg något sms med någon fråga, som jag inte hinner stanna upp och besvara på vägen om vi, som vid detta tillfälle, skulle hinna med tunnelbanan som vi före planerat.

Väl nere på perrongen ringer även min vän C och undrar på vilken station jag står och om vi kan mötas upp i en gemensam vagn. Jag hade nyss nått perrongen, var lite stressad och tunnelbanan skulle komma om 2 minuter och hon stod vid nästa station när hon ringde.

-  Ska vi mötas upp på tåget, frågar C

-  Det är ganska många vagnar, säger jag

- Vi kan ses på mitten!

- På mitten, säger jag skeptiskt och ser hur den långa tunnelbanan kommer in, där folk står tätt packade som makrill.

- Ja tåget består ofta bara av tre tåg och mitten är inte längst fram eller längst bak, förtydligar hon som till någon som har en trögare uppfattningsförmåga, eller som till en treåring som ska lära sig nya begrepp.

- Jaha, så det är det som är mitten, svarar jag ironiskt.

- Ja just det, säger hon och uppfattar inte ironin för hon har börjat höra en aning dåligt.
Från ovan tavla: Renewal och nedre: Healing

- Du tåget är smockfullt och jag måste hoppa in någonstans vi ses därborta i stället, säger jag ropande och lite irriterad att något så enkelt måste behöva bli så omständligt och irriterad över att folk stirrar när jag måste skrika för hon ska uppfatta mig.

C hoppar på T-banan i Skanstull, utan att jag ser henne. Hon är ett par år yngre än mig, dock har hon ändå en förmåga att ibland helt i onödan förklara det mest basala sakerna för mig, vilket är väldigt irriterande.

Vi möttes 10 minuter senare vid stationen Svedmyra och jag berättar lite skrattande hur jag uppfattat hennes pedagogiska förklaringar. Hon säger ursäktande att hon inte menade att vara nedlåtande och berättar samtidigt att hennes sambo reagerat likadant som jag mot henne. Jag säger att det inte gör något.

C och jag är ganska olika hon är dock en god vän och vi har en trofast relation.Temat för meditationskvällen var även relationer. Dessutom skulle Jessica sälja ut egen konst till rabatterat pris. Där fanns en del av hennes tavlor dock inte allt.

Snart kom vi fram till lokalen där vi för kvällen skulle bli åtta stycken inklusive Jessica Eldenstjärna som ledde meditationen. Det fanns en fräscht doft av syrliga oljor. Rummet var ljust och en tjock lurvig grön matta med utspridda kuddar samt en soffa som sittalternativ fanns tillgängligt. Vi satte oss i en ring och Jessica började snart presentera upplägget för C som var ny för kvällen, för att snart leda oss in i meditationen med lite bakgrundsmusik.

- Känn hur bröstkorgen fylls av ny frisk luft...följ andetaget..

När någon timma gått, som inte märktes av, mer än att den högra foten hade somnat i den stillasittande lotusställningen, bjöds det på te, kakor och frukt samt konstförsäljning. Två tavlor köptes in av mig med ljus, ny energi och hopp om förnyelse. Den mörkare tavlan heter Healing och den ljusare tavlan Renewal och hänger nu på köksväggen.

Grönt ska vara kopplat till vårt hjärt-chakra som sägs vara själens mottagarcentrum och känslocentrum. Den lär oss att leva med kärlek och medkänsla.

"Hjärtchakrat är det fjärde chakrat som finns nära hjärtat mitt på bröstkorgen och vibrerar på samma frekvens som färgen grön. Detta energicentrum reglerar vår förmåga att känna medkänsla, förståelse, generositet, omtanke, kärlek och förmågan att förlåta. På ett energimässigt plan kopplar det ihop vårt ”lägre” fysiska jag, vårt ego, med den andliga kroppen och stimulerar oss att inte enbart se om vårt eget hus utan tänka i bredare termer för allas bästa", beskriver Branka Okeijn på sin blogg.

Yoga-kloster - som håller kurser för företag och privatpersoner beskriver våra 7 chakran här
Hjärtchakrat har en grön färg i väst och en gul och klarröd färg i öst dess funktion är medkänsla, ovillkorlig kärlek och förlåtelse, enligt Yoga-kloster.


Nedan hörs en meditation som ska balansera alla våra chakran. Ett väldigt sövande ljud som inte bör framföras körande en bil. Kanske kan någon skänka en halvtimmes ro åt sig själv, under långfredagen för att blåsa in lite harmoni under påskhelgen, mellan äggmålandet och äggätandet, om det finns någon som målar ägg numera.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar