Translate

tisdag 10 januari 2017

Är Islam kompatibelt med mänskliga rättigheter?

Det finns en moské i närheten av mig som i filmen nedan nämns som "Sveriges kändaste moské" och har inte bekymrat mig nämnvärt de senaste åren, att vissa grupper valt en religion som är helt främmande för mig. Jag blev uppfostrad att människor får tro på vad de önskar så länge de inte försöker tvinga på någon annan en trosuppfattning.

Det var förstås på den tiden när inga eller väldigt få muslimer bodde i Sverige. Jag har även en svensk kvinnlig vän, som jag idag förvisso har mycket dålig kontakt med, som konverterade till islam för en drygt åtta år sedan. Något jag hade lite svårt att förstå vid tidpunkten, samtidigt som jag inte ville stöta mig med hennes trosuppfattning. De förklaringar jag fick, varför hon var tvungen att bära slöja var, att män inte skulle bli så upphetsade om de såg henne utan. Något jag hade kunnat diskutera mycket mer om det inte var för jag inte ville såra henne eller starta en konflikt.

Jag skulle själv aldrig någonsin ta till mig en religion, som så uppenbarligen har en kraftigt förlegad syn på kvinnan, ty varför ska hon behöva dölja sig när inte mannen döljer sig?

Tänkte att jag borde lära mig lite mer, kring en religion som så många fler i Sverige har idag med den nya folkökningen och så mer nära inpå än tidigare. Hittade bland annat ett klipp från Youtube där det framgår att det är mannen som är familjens överhuvud, eftersom han inte har de där känslomässiga egenskaperna som vi kvinnor ska ha, enligt en av de höga profilerna inom Islam i Sverige från filmen.
"Slöja är kvinnans frihet"...

I filmklippet intervjuas tre av de högsta profilerna för Islam i Sverige. De ska representera ett stort antal muslimer och även föra deras gemensamma sak i den allmänna debatten i Sverige. De ses som moderata muslimer och deras tolkning av den muslimska idétraditionen (Islam) ska enligt beskrivningen vara allmängiltig och vanlig.

Vi får reda på att det i Islam är legitimt för mannen att slå sin fru om hon är illojal. De menar att den moderata tolkningen av versen är att det inte är rekommenderat, att slå sin fru, om det dock ska göras så ska det ske löst.

Nedan är kopierat av beskrivningen under filmklippet.

"Oavsett om man har en moderat eller en radikal tolkning så är det fortfarande legitimt att slå sin fru, men varför är det tillåtet att slå sin fru i Islam? Så här står det i Koranen enligt en översättning:

[Surah 4.34]: Men are the maintainers of women because Allah has made some of them to excel others and because they spend out of their property; the good women are therefore obedient, guarding the unseen as Allah has guarded; and (as to) those on whose part you FEAR DESERTION, admonish them, and leave them alone in the sleeping-places and BEAT THEM; then if they obey you, do not seek a way against them; surely Allah is High, Great.

"Den svenska översättningen försöker mildra ordvalen lite, men budskapet är i grunden det samma: Det är okej att slå sin fru enligt Koranen om man fruktar att hon ska svika äktenskapet. Det räcker alltså att du FRUKTAR att hon kanske ska lämna dig för att mannen ska få läxa upp henne handgripligen."

Går vi vidare till Hadith:erna som beskriver Mohammeds leverne hittar vi ett intressant exempel på hur man får behandla sin fru. Översättning Sahih Bukhari, vol. 7, bok 72:715:

"[...] Rifa'a divorced his wife whereupon 'AbdurRahman bin Az-Zubair Al-Qurazi married her. [...] the lady (came), wearing a green veil (and complained to her (Aisha) of her husband and showed her a green spot on her skin caused by beating). It was the habit of ladies to support each other, so when Allah's Apostle came, 'Aisha said, "I have not seen any woman suffering as much as the believing women. Look! Her skin is greener than her clothes!" [...] She [the lady] said, "By Allah! I have done no wrong to him [the husband] but he is impotent and is as useless to me as this," [...] 'Abdur-Rahman [the husband] said, "By Allah, O Allah's Apostle! She has told a lie! I am very strong and can satisfy her but she is disobedient and wants to go back to Rifa'a [ex-husband]." Allah's Apostle said, to her, "If that is your intention, then know that it is unlawful for you to remarry Rifa'a unless Abdur-Rahman has had sexual intercourse with you."

"Trots att Abdu-Rahman hade misshandlat sin fru så att hennes hud var grönare än hennes kläder brydde sig Mohammed alltså inte om att läxa upp mannen för hans vedervärdiga beteende. Kvinnan fick inte skilja sig och skulle tvärt om underkasta sig mannens sexuella lust.
Det går att hitta många exempel, men poängen är att hustrumisshandel är en väl integrerad del i muslimsk idétradition. Det muslimska äktenskapet är helt enkelt inte baserad på en jämlikhetstanke. Ta inte mitt ord för det; kolla upp saken själva!"

I filmen kommenteras att makthavarna i Sverige istället borde ta en ideologisk konflikt med de högsta profilerna istället för att stödja värderingar som undergräver mänskliga värderingar för många människor. Margot Wallström var dock en som sade emot, med en hel del efterföljande kritik.

Personligen har jag inte tidigare motsatt mig landets religionsfrihet, däremot kan jag inte ställa mig bakom den här typen av religionsverser och bakomliggande stöd till förtyck i ett modernt samhälle som Sverige. Det passar inte in riktigt. Vissa kan säkert tänka, att det finns vissa svenska män som slår kvinnor, - Skillnaden blir dock att vi inte har en religion, som möjliggör det legitimt att slå en kvinna såsom koranen och inte heller en lag i motsats till sharia som är uppbyggd efter koranen. Enligt min åsikt är inte islam kompatibelt med mänskliga rättigheter såsom bland annat jämställdhet.






4 kommentarer:

  1. Håller helt med dig i din analys.
    Sök på tuben efter Mona Walter om du vill lära dig än mer om hur Islam är och fungerar.
    Vill du ha ett gratis exemplar av Koranen så googla gratiskoranen. //T

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska lyssna på henne så snart jag får en lucka..

      Radera
  2. Det finns många muslimer som försöker (bort?)förklara suran om att män får slå sina fruar - exempelvis genom att hävda att ordet för "slå" är tvetydigt och också kan betyda andra saker. De är själva emot kvinnomisshandel och menar att de som tolkar Koranen som att det är OK misstolkar den.
    För övrigt finns det på flera ställen i Bibeln ställen som säger att det inte endast är rätt utan också nödvändigt att föräldrar slår sina barn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Erik,

      Kul med ett nytt ansikte!

      Ja Mona Walter uttryckte något liknande från mitt sista inlägg.

      När jag dock läst lite, så ska tydligen "aga" från gamla testamentet vara en översättning från det hebreiska musar, som bokstavligen ska stå för "tuktan" eller "tillrättavisning" och egentligen inte vara synonymt med fysisk kroppsbestraffning.
      http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/aga.htm

      Radera