Translate

torsdag 4 december 2014

Sexbilder och naket..

...säljer och är samtidigt ett ganska billigt knep, för att få uppmärksamhet.

Jag blev inbjuden med fler andra till Mitt Företag 2014, som grundades av Gustav Oskarsson för att mingla med andra entreprenörer, få peppning, se utnämningen av årets entreprenör, få tips, få fler kontakter och stimulans.

På mässan var även Bingo Rimér inbjuden som motivation, för dem som kanske nyligen startat, eller möjligen tillhörde dem som inte hade startat något företag. Han berättade att han från början varit en kille från Karlshamn i Blekinge vars huvudsyssla varit att "mocka skit" i stallet med en dåvarande förebild i Hugh Hefner, grundaren av herrtidningen Playboy. Han hade från början noterat att det som säljer är allt som innehåller ordet sex och att det ofta finns på omslaget till många tidningar. Ingen större nyhet och därför heller ingen sport egentligen.

Jag sade dock till en manlig vän och företagare som jag i min tur bjöd med till evenemanget, vid slutet av dagen, att nu minns jag varför jag kände mig mätt redan för ett par år sedan av denna typ av stimulans med inbjudna kändisar, som ska ge goda råd och motivation. Inte helt omöjligt är det ett påhittat behov för att göra business. Även om du som nystartad visserligen kan sälja in dig lite.

Har du inte som blivande entreprenör den motivationen, så får du inte det av glada käcka livshistorier, eller framgångssagor. Jag tror att motivationen av att kanske stå ut med usla semestermöjligheter, inte alltid glada kunder, mycket stort ansvar, upp- och nedgångar är något som ligger i personligheten. Du vill ha frihet, kunna bestämma över dig själv, utvecklas och nå dina mål. Den motivationen ökar, när du ser att det går framåt, när kunderna rekommenderar dig till andra kunder, när du får mer jobb, när du får ett högre resultat, när du får en godare likviditet och så vidare. Det som sänkte intrycket av evenemanget något var sista föreläsningen, där den halvt uttjatade tesen kring, att vi måste gå ur vår komfortzon för att utvecklas lades upp i en praktisk övning.

Det stämmer dock. Ofta är det som vi tvingar oss att göra, trots att det känns obehagligt, det som leder till att vi utvecklas och mognar själva. Möjligen var jag dock lite trött på den här typen av "stimulans", eller så blev jag det när vi ombads flytta oss fem rader framåt och sätta oss mellan två andra vi inte kände, vilket fick till följd att jag nästan fick nackspärr när jag tvingades titta snett uppåt på overheadskärmen.

Dessutom var övningen på en lite väl låg nivå. Är du företagare, måste du ändå tala med alla möjliga på egen hand. Nästa "stimulerande" övning vars ämne gick som en röd tråd över eventet, var en filmsnutt på en kvart, där vi ombads titta på två skärmar där 6-7 olika par, som inte kände varandra, ändå tänkte kyssas och det gjordes till slut högt, ljudligt med slaskande gapande munnar.

Ganska många av oss skruvade lite på sig, kanske fann det lite pinsamt, eftersom de möjligen som jag hade lite svårt att se hur vi i vårt entreprenörskap skulle spräcka vår komfortzon genom att kyssa främlingar. Sex är inte säljande i alla situationer. Handlade det kanske om en kulturell appropriering där något underordnat tas in i ett överordnat sammanhang. Jag vet inte om mitt företag skulle bli mer framgångsrikt om jag i samband med rådgivning plötsligt började antasta mina kunder, eller flög på dem för att spräcka min komfortzon. Men det är troligen jag som saknar liberala värderingar.

1 kommentar:

  1. Bilderna härinne kommer aldrig bli mer nakna än vad som är fallet. Någon sitter dock och klickar in på detta inlägg upprepade gånger och har gjort under lång tid.
    Frågan är varför?

    SvaraRadera