Translate

måndag 27 juli 2015

Olika nyanser av galenskap

När jag tänker på galenskap så finns begreppet i olika grader. När jag var och hämtade ett paket idag vid Skanstull, så slant jag efteråt in på systembolaget. Inte för jag hade någon plan att dricka ikväll, kanske om vädret inte vände, så kunde jag i nödfall sätta mig och tröstdricka. - Nej, så illa var det inte!

Vid kassan ser jag den politiska reportern Anders Pihlblad  från TV4 betala för sina flaskor. Själv hade jag ingen riktig kontroll vad klockan var förrän en mörkhårig man, först frågar om jag vill ha hjälp att välja ut något ur sortimentet. Men jag svarar att det går bra själv.

När jag flyttat mig till hyllan med vin på halvflaskor, dyker den artiga mörkhåriga manliga butiksbiträdet upp igen, harklar sig lite och frågar diplomatiskt om jag vet om, att de stänger butiken nu och frågar igen, om jag vet vad jag vill ha.

- Oj, jag hade inte riktigt kollat upp tiden. Men jag vill ha något med lite smörig smak, inte för sött och inte för syrligt, säger jag. Han säger att då finns det nog bara den här på halvflaska och visar upp en "Bellingham, ancient earth, Chenin Blanch, 2013, ett sydafrikanskt vitt vin, som inte säger mig någonting.

- Ok, den blir säkert bra, säger jag och förlitar mig på den finkänsliga mannens smak.

När jag betalat står en kvinna med ett baglady-utseende med rullator, påsar och väskor packade på varandra snett bakom mig, som kassabiträdet informerat att butiken nu stänger så hon måste gå.

- Ja men jag försöker starta upp ett projekt för människor som dricker hårspray och därför borde få gratis alkohol, säger  kvinnan med ganska målmedveten och klar röst.

- Jo men nu stänger vi här, sade det kvinnliga butiksbiträdet med viss oro i rösten.

- Ja fast projektet riktar sig speciellt mot dem som dricker Lóreal:s hårspray, säger kvinnan mer hoppfull vars bruna hår hängde ostyrigt, rufsigt runt hennes ansikte med ett par plirande ögon kikande bakom ett par glasögon.

Förutom ovan möjliga galenskap, beroende på betraktaren och frånsett psykiatriskt ställda diagnoser kan viss galenskap triggas fram under stark stress och hård provokation.

I filmen Falling, spelar Michael Douglas den arbetslösa William Foster, som fastnar i en stillastående trafikkö under stark värme när han är på väg till dotterns födelsekalas dit han inte heller är välkommen.

I scenen nedan ska han köpa frukost, när han redan före känner att allt är emot honom. Frågan är om han verkligen är galen, eller bara reagerar mänskligt under oerhörd press.




Värre och farligare galenskap tycker jag skildras nedan från Stephen Kings filmatisering av boken, Lida, där författaren Paul Sheldon i samband med en trafikolycka omhändertas av en sjuksköterska och likaså ett stort fan av Sheldons böcker. 
Det visar sig dock att Annie Wilkes spelad av Kathy Bates är en fullkomlig kallblodig psykopat. Bates fick dock en Oskar för sin prestation. Karaktären Annie Wilkes ska vara inspirerad av seriemördaren Genene Jones. Den sista nyansen av galenskap blir en aning mer oberäkneligt obehaglig, än de först två beskrivna.


1 kommentar:

  1. Anders Pihlblad (och hans partner) bor väl borta på RINGVÄGEN, men inte i det s k SOFO.

    Annars är ju Alaget plus diverse gäng av tiggare en väldigt vanlig syn när man vandrar
    en bit längs Götgatan. Oförargliga men antagligen tröttsamma att höra på i längden.
    Kul ändå att det finns de i gänget som verkar ha humor. Ibland kan jag känna att jag
    borde köpa SITUATION STOCKHOLM av Raouia i Ringen men ...

    F ö lyssnar jag just nu på följande

    https://www.youtube.com/watch?v=lvu2XVbZW3w

    SvaraRadera