Translate

söndag 27 december 2015

Jul i dansens tecken

Har passat på att dansa lite under julen på det gamla stället Stampen i Gamla stan initierat av en syster till mig som ville dit när Lenny Birdmountainband spelade. Kunde inte hitta dem på nätet, så trots att de kunde spela ganska bra rock tycks de vilja hålla det dolt.

Hittade dock Funky Derek, som spelat på samma klubb med sin mindre rockiga dock lika svängiga musik, som syns längst ner. Det var svårt att hitta något Youtube klipp med bra ljud därifrån. Vid baren för kvällen närmade sig en leende tangolärare från Göteborg och en annan man med latinskt ursprung som var inriktad på salsadans. En ytterligare svensk man ville visa sin färdighet i bugg, så det blev en mix av danser den kvällen. Till dansen släckte vi törsten med öl som serverades i glas som såg ut som syltburkar.

I kontrast till rockmusiken från Stampen gick jag igår på den senaste tränings trenden från New York, Barre som är uppbyggt efter baletträning, så där stod jag igår med en instruktör som hade något strängt i rösten när hon manade oss,  - Inga hopp, sträck ut benen!
Vi stod på rad längst en stång och försökte få till graciösa rörelser i likhet med balettens spänstiga flöden. Det var nog en bit kvar tills vi lyckades få till den konsten. När instruktören uppmanade oss att sträcka ut armen åt vänster först, så tog tjejen bredvid mig och sträckte ut höger arm istället och vice versa med en rörelse mot mitt huvud så jag fick antingen ducka eller följa hennes felaktiga manöver.

Det upprepades ett par gånger tvärtemot riktningen tills kvinnan till vänster om henne irriterat upprepade - Vänster! Det var mycket knä-böj, utsvängda fötter, hopp med armar som smidigt och graciöst skulle lyftas över åt ena sidan, eller över huvudet när vi balanserade på en fot. En fas innehöll armhävningar, mag- och ryggträning genom lyft av benen. Märkligt nog kändes det ganska mycket efteråt i benen som om de lyfte en aning på det sättet som sker när något blivit bortdomnat. Bredvid mig stod en finska som före passet hade lugnat mig med att det var enkla rörelser som skulle komma. När instruktören dock instruerade att vi skulle vända om helt, tog vi henne på orden, vilket visade sig vara helt fel håll. - Jag fattar ingenting, sade finskan en aning frustrerad och jag blev själv borta en stund kring hur jag trodde koordinationen borde vara. Det var inte helt lätt att bli en ballerina under en lektion även om det var roligt att pröva.

 

2 kommentarer:

  1. Balettakademien nästa..? ;) //T

    SvaraRadera
  2. Ja jag tänkte jag kunde träna till ballerina samtidigt som jag läser juridik och jobbar.

    ;)

    SvaraRadera