Translate

lördag 5 december 2015

Konsten att vara student när genomsnittseleven är 15 år yngre

Konsten att åter igen vara student när man är ungefär 15 - 20 år äldre än genomsnittsstudenten innebär att man måste slappna av och påminna sig om att fler är yngre och därför ibland agerar irrationellt. Ibland kan man dock möta en och annan elev som är äldre än mig och då känner man en viss samhörighet. Ungefär som ett par strandsatta valrossar på en ö full av aliens från en annan tidsålder.

Nej, så farligt är det inte och ofta känner jag mig inte så mycket äldre faktiskt.

Jag har stött på många gulliga elever på de två slutförda och den tredje pågående kursen jag genomlevt detta år. Ofta tar de yngre in katten bland hermelinerna på ett mycket naturligare sätt, än äldre ofta gör mot andra. I min ålder har vi ofta blivit mer snävt seende, fastnat i en bild av hur allt ska se ut och vara i samhället. Barn och unga är ofta så mycket mer tillåtande och öppna. Kanske för att de är mindre förstörda. De är bara att se tillbaka hur öppna vi var själva för flera år sedan.

Annars har jag möjligen stött på en liten kulturkrock genom en student som kommer från Kina. Från första stund vi hamnade bredvid varandra på en föreläsning ska hon hjälpa mig med allt, utan att jag bett om det, vilket jag tolkat som att yngre i Kina har en mycket högre respekt för äldre, än vad genomsnittssvensken har mot äldre. Det har dock varit ganska irriterande ibland om jag ska vara ärlig. Något jag även haft svårt att dölja.

Uppdaterat 20015-12-06

För mycket hjälp kan uppfattas som nedlåtande så i bemötandet krävs en viss känsla. En annan norm eller oskriven regel som finns är att kvinnors ålder inte behöver nämnas eller ifrågasättas, vilket jag kan tycka är helt ok. Vad har okända med den att göra. Allt vi inte nämner behöver inte dölja något skumt, utan handlar om integritet.

Andra som eventuellt upplevt fördomar kring ålder tycks vara Martin Kellerman som åtminstone i en av hans underhållande seriestrippar berikade med en ofta svart och tragikomisk humor svarar mot uttrycket 40-årskris. Nedan kan vara ett exempel på hur omgivningen förväntar sig ett visst beteende i en viss ålder och går någon emot den uppfattningen måste det vara baserat på något fel.




Ikväll (igår kväll) eller nu går filmen, "Mig äger ingen"efter en roman av Åsa Linderborg som jag tror kan vara bra. Vi får se om jag hinner se en snutt av den.


Väl mött!





6 kommentarer:

  1. Har för mig att jag någon gång sagt något om (din) ålder som upprört en smula så jag förblir tyst den
    här gången ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag inte själv nämnt min ålder, varför ska andra ta upp det i ett sammanhang som ligger långt från ämnet ålder.

      Dessutom var det du eller någon som skrev med din signatur i en tidigare anonym blogg jag ägde och menade att jag var äldre än dig, när jag sprungit Maraton, vilket inte var sant. Något som hade varit svårt eftersom jag är yngre än dig.
      Dessutom hade jag då inte nämnt min ålder eller identitet. Kommentaren hade därför inget gott syfte.

      Det uttrycktes i ett sammanhang för att förringa mitt värde, vilket andra Jämmerlist-stollar på nätet brukar syssla med när de lägger ut personnummer och annat intrångsmaterial.




      Radera
    2. Känner inte riktigt igen det där ...

      Dessutom har du väl bara sprungit halva sträckan. Lätt att kolla eftersom
      alla resultat finns snyggt lagrade på hemsidan.

      Mitt bästa halvmaratonresultat är f ö 1.27.30 (utan chip) som mellantid.
      1.40.35 med hälsporre och sedan brutet är väl också OK. 30 resp 44 tror
      jag visst att jag var ...

      Radera
  2. "I'm glad that you're older than me
    Makes me feel important and free
    Does that make you smile, isn't that me?
    I'm in your way, and I'll steal every moment"

    Angående det där med ålder ...


    SvaraRadera
  3. Ja de behoven finns säkert hos somliga, att få känna sig viktiga med hjälp av någon annan.

    Tycker annars det finns mycket psykologi i ålder. Du kan även känna dig yngre än du är på ett mindre positivt sätt av olika situationer. När äldre syskon t ex träffas brukar de ofta återgå till de roller de hade som barn.
    I andra situationer kan vi mentalt känna oss som små barn. Vi kan mentalt hamna bakåt i en känsla av att vara yngre i vissa situationer, som om den osäkra pojken eller flickan kommer upp i det inre av något som minner omedvetet om något bakåt.

    De kunniga brukar lära ut att alla har ett barn och en vuxen inombords, som vi ska balansera på ett bra sätt, vilket kan behöva justeras till ibland.

    Hittade nyss denna sötnos - Marlon Roudette, som sjunger en vacker melodi - "New Age"
    En annan typ av ålder.

    https://www.youtube.com/watch?v=Jk5kYjD9E

    "..Are you loving the pain, loving the pain,
    and with everyday, everyday
    I try to move on
    Whatever it was
    There is nothing now
    You change
    New age..."



    SvaraRadera
    Svar
    1. Titeln "New age" är faktiskt upptagen !!! En fantastisk låt med VELVET
      UNDERGROUND. Finns även med t ex TORI AMOS och RACHEL SWEET !!!

      Radera