Translate

lördag 6 juni 2015

Musikfestival på svenska nationaldagen

Okänt band spelar på Södermannagatan 6 juni
En gång i tiden arbetade jag som Business analyst. Det var åtminstone titeln som jag fick för att ta det ganska otacksamma arbetet. En form av controller på intäktssidan.

Vissa tekniker tycktes tro, att jag styrde vilka intäkter de fick till sig och medvetet ville jäklas med dem, så de skulle få sämre bonus. Hursomhelst fick vi resa en del och jag ingick i det nordiska teamet.

Vi var en Business analyst per land. I slutet blev jag ansvarig över både Finland och Sverige. Vid ett socialt samkväms-tillfälle i Amsterdam, där vi bjöds frikostigt på mat och dryck utomlands fick jag frågan, när Sverige hade sin nationaldag och jag fick helt hjärnsläpp och kunde inte komma ihåg vilket datum som var Sveriges nationaldag.
Sambomba, nytorget 6 juni, latinamerikanska takter


En nästan lite pinsam känsla än idag, trots att det måste varit 13 år sedan. Jag vet inte om det säger något om hur nationalistisk jag kan vara. Samtidigt firar inte Sverige nationaldagen speciellt mycket i jämförelse, med t ex Norge som tar dagen med stort allvar och seriös festlighet med flaggan på topp.

Idag var det dock musikfestival på svenska nationaldagen på Södermalm i Stockholm och volymen måste legat på en 60-70 decibel från 12-slaget fram till kvällen. Jag hann inte se allt dock en del från "Make Music Stockholm 2015".

När jag promenerade in på den lilla trånga snutten av Södermannagatan hördes ett Rockers band spela med känsla och styrka som var ganska sköna att lyssna till. Dessvärre vet jag inte namnet på bandet som syns på ovan bild högst upp till vänster. Jag kom dit när de körde sista låten.

Därefter svängde jag upp på Skånegatan och ner på Nytorget där ett härligt rytmiskt trumslagande ägde rum i en form som kallas Sambomba. En liten prinsessa och naturbegåvning i rosa runt 3-4 år med långt blont hår dansade i takt framför scenen med armarna sträckta mot himlen. Tänk vad härligt ohämmade alla barn är, före livet slipar bort den delen sakta men säkert.

Nedan Youtube-klipp från Sergels torg var inte bandet på Nytorget, dock samma typ av musik - Sambomba. Det svänger..




En annan ung stjärna som deltog på festivalen, som jag inte såg live var Janine Felix där hennes musikvideo utspelar sig i miljöer, som Björns trädgård vid Medborgarplatsen och Slussen, där "Nollåttor från fjollträsk" vistas, som en del utanför huvudstaden benämner oss som bor här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar