Translate

tisdag 5 juli 2016

Det här med kläder och annat ytligt

Samma klänning  på mig omkring 20 år efter köpet
Nu blir det ett lättsamt inlägg så här i semestertider för åtminstone vissa. Jag har städat min garderob, vikt kläderna och radat upp dem på hög och sedan lagt ner dem prydligt i sina lådor. Ganska praktiskt för nu hittade jag vissa kläder som jag saknat.

Testade även en gammal klänning som jag nog inte burit sedan jag var runt 25 år. Den är fullständigt hel, ren och inte alls sliten. Jag brukar rensa ur garderoben emellanåt och ge bort kläderna till Myrornas secondhandbutik vars överskott går till olika former av socialt arbete.

Denna klänning hade dock aldrig slängts för tanken var kanske att den möjligen kunde bli användbar någon gång. Den är på sätt och vis ganska tidlös. Var tvungen att kolla om jag fick på mig den "gamla trasan" fortfarande och den gick att få på, utan att den sprack. Det är förvisso viss stretch i bomullstyget men ändå.



"Ingenting är så farligt som att vara alltför modern. Man blir lätt omodern med detsamma"
 
Oskar Wilde


Den skulle jag ändå aldrig sätta på mig vid något jobbmöte. Jag skulle inte känna mig bekväm, då blir det annat. Imorgon har jag två möten, så jag får se vad det blir för något i klädväg. Ska fortsätta städa byrån nu tänkte jag, som är en röra med olika kläder. Ordningen brukar inte hålla många veckor det känns dock trevligt så länge den varar.

Annars har Moderna Museet en utställning om "Modemakt" - klädernas makt där de vill belysa hur kläderna kan styra vår identitet och har gjort genom tiderna.

Försökte hitta någon passande musik till inlägget, vilket blev lite för tidsödande. Madonnas låt, Dress You Up och Roxettes låt, Dressed for Success kändes och hördes ganska uttjatad. Tänkte sedan på låten, Sharp Dressed man med ZZ top, Men jag är ju ändå en klädd kvinna och hittade sedan låten, Red Dress, med gruppen Magic som kändes för långrandig. Slutligen föll valet på den lite halvlarviga låten, You Are Never full Dressed Without a Smile, där budskapet i klippet kanske ändå har en viss betydelse ibland.



9 kommentarer:

  1. Har du lyssnat på Suede och "She's in fashion" som jag tidigare
    rekommenderade än ? Annars finns ju alltid David Bowie och just
    "FASHION" från hans sista lyssningsvärda LP (kom redan 1980 !).

    Min egen s k klädstil är annars bedrövlig även om jag har några
    "kul" Tshirts ...

    https://www.youtube.com/watch?v=iNPA68htGxk

    https://www.youtube.com/watch?v=GA27aQZCQMk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yepp, tack, tycker nog om David Bowie:s Fashion bättre. Den missade jag.

      Du vet väl att kläder och färger kan påverka sinnet. Själv har jag alltid försökt styra upp med färger omkring mig. Ett enkelt tips.

      Radera
  2. Charlotta, ta den lilla svarta i morgon ;) //T

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den klassiska lilla svarta. Givetvis allt för dig!;)

      Jag har en del svarta klänningar. Minns en glittrig svart som jag bar på en nyårsfest för flera år sedan som trots att jag då var smalare ändå sprack i slitsen. Det var kanske inte lika snyggt, även om troligen inte så många lade märke till olyckan.

      Radera
    2. Nä på en nyårsfest är det kanske inte särskilt många som har osedvanligt skärpt sinne eller blick.
      Så detta lilla missöde passerade säkert oförmärkt för de flesta kan man tänka.

      Appropå den lilla svarta, this one is for You;
      https://www.youtube.com/watch?v=DD1SwA5FKQI
      //T

      Radera
    3. Det är sant.
      Ja den låten var bra!
      Lite varmt med svart just nu bara :)

      Radera
  3. http://www.ui.se/evenemang/mode-makt-och-politik

    Var nästan anmäld till det där men kom inte dit. Känns nästan som Utrikespolitiska
    inspirerats av Nordiska Museet eller möjligen tvärtom. Men boken av det möjligen
    något omaka paret Hedvall/Greider kom ju för flera år sedan,redan 2008.

    SvaraRadera
  4. https://www.youtube.com/watch?v=VqLKv8sinwA

    Alvin Stardust och RED DRESS från anno dazumal. Fick en känsla av att den som
    introducerar låten är en person som efter döden fått dåligt rykte men jag kan
    ju ha fel.

    https://www.youtube.com/watch?v=t0z64rwqhnw

    Sara Bareilles och "Little black dress" är lite färskare ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej var inte min smak. Vilka hemska polisonger. Hoppas vi slipper det modet.

      Radera