Translate

tisdag 6 januari 2015

Utdrag ur boken, Bakom Dolda Ansikten


Tänkte lyfta den fortfarande aktuella satirpolitiska kriminalthrillern, Bakom Dolda Ansikten. Den påvisar klimatet på nätet och ger balsam för själen för dem som utsatts för försvarslösa handlingar. Satir och humor lindrar ganska bra.

När det förekommer individer eller grupper som tillåts trakassera, smutskasta eller kränka andra under längre perioder på Internet, utan repressalier, så kan det uppfattas som högst naturligt och lagligt för dem och även för omgivningen, även om så inte är fallet. Det gav ändå delvis inspiration till boken.

Precis som i alla historier, förekommer fiktiva delar dock präglade av erfarenheter, intryck, tolkningar samt viss research.

Någon frågade om det finns utdrag att läsa som smakprov från boken. Jag har citerat en del stycken ur den, enligt läsares bedömningar, mycket snabb- och lättlästa thrillern på 481 sidor i ett tidigare inlägg. Recension finns att läsa.

Den satirpolitiska kriminalthrillern, Bakom Dolda Ansikten, berör ämnen som politisk lobbying, brott på Internet såsom dataintrång, grooming, ärekränkning samt trafficking med barn och prostitution. Jag fick uppslag till innehållet genom att jag följde pågående debatter kring våldtäkter, jämställdhet, feminism samt noterade den därtill pågående politiska lobbyingen.

Nedan syns fyra sidor från boken som beskriver ett möte med representanter från en aktiv dold grupp på Internet som diskuterar dagsläget kring handeln på nätet, feminismen och åtgärder som utförts samt planeras att läggas in i schemat:

I en annan del av Sverige i en fin villa i den tidiga delen av Rörsjöstaden närmast Kungsgatan i Malmö, pågår ett möte hos organisationen med ansvariga inom respektive affärsområde. Ordförande Leif Sars har precis öppnat mötet och har bett alla presentera en kort sammanfattning
kring aktuell status.

– Hur går det för dig då med bloggen AktivtAntik, Sverker-Olof, säger en äldre kostymklädd man frågande som tidigare varit jämställdhetsminister, för Humanpartiet vid namn Leif Sars och vänder sig mot Sverker-Olof Nilsen.

– Jo vi har byggt upp en ganska stabil stab av bloggare, som trycker på ganska kraftigt om att minska förtrycket och orättvisan mot män, som alla nu vet har sin grund i feminismen. Vi för även ut en del inlägg, som ska påvisa hur snedvridet rättssystemet är gällande orättvist dömda män, som anklagas för både incest, våldtäkter och pedofila gärningar. Trots att männen alltid är oskyldiga. Sexköpslagen ska försvinna och det ska fram att kvinnor faktiskt ljuger kring den huvudsakliga delen av alla anmälningar som görs kring våldtäkter.

– Utmärkt Sverker-Olof! Och hur ser det ut hos Dr Lelle Hilling? De undre leden kallar dig och dina killar för ”näthararna” har jag fått höra av en källa. Bör troligen tas som en sportslig komplimang, säger Leif Sars leende.

– Det finns några bra yngre kvinnor som är mycket tjänstvilliga som kommer generera nytta. De flesta är fullt insatta i vilka budskap som ska ut och vilka opponenter de ska motarbeta. De här unga kvinnorna drar till sig yngre flickor, som vi sedan fångar upp och så att säga vallar vidare där de kan bidra med mer nytta. De unga kvinnorna ger dessutom ett dämpande oskuldsfullt skimmer över det hela, säger Lelle Hilling förklarande med en leende stolt stämma.

– Bra Hilling, fortsätt på den vägen! Sedan har vi vår anonymt största mediala bloggare, hur står det till i leden Patrik Svensson? Din blogg Samhällsperspektiv är tydligen populär.

– Läget är under kontroll och jag backar upp de äldre kvinnliga språkrören gällande falskanklagelser mot män, barn som påstås råkat ut för sexuella övergrepp och mediebevakningen gällande påstådda och falska våldtäkter. Isa Carlbom skrev ett mycket hett blogginlägg och fick fram fina vinklar i en forskningsstudie som visade att barn njutit av sexuella övergrepp som barn. Jag fick ligga i som attan när jag skulle försvara hennes inlägg bland alla kommentarer, för det blev en del motstånd. Bör noteras att det finns en mycket enträgen kvinna med bloggen, En Lilja Online, som kallar sig för Liljan, som är ganska snabb i käften och förstör en del i vår fina propaganda, vilket hon även gjorde gällande Isa Carlboms inlägg, som hon givetvis protesterade högt mot. Hon har fått några fina varningar men kan tydligen inte hålla käften, sade Patrik Svensson som kände sig ganska nöjd med utlägget.

– Ok, mota bort henne ordentligt! Förslagsvis sprider ni effektivt ut att Liljan har psykiska problem, spärrar eller blockerar henne överallt och råder andra att hon bör nonchaleras. Om inget ändras tar ni i med hårdare metoder. Ändamålen helger medlen, sade Leif Sars kort.

– Inga problem vi har en del resurser att ta till, som privat viktig information vi kan lägga ut i skadligt syfte. En av våra manliga bloggare, som spelar kvinna med bloggen ”Trollpackans suckar” har bland annat stulit företagsinformation genom att han tog över Minnas dator ett tag. Han är egentligen verksam som ingenjör i en rysk organisation, som har stor och god expertis för att hjälpa behövande som oss med dylikt.

Den kvinnliga avunden ska inte heller ringaktas och vi har en kvinna med namnet Karin Fredriksson som äger bloggen, Kattan och mina bubblor, vars hat mot Minna inte borde gå till spillo. Hon är en jäkel på att intrigera och spela olika signaturer. Hon är en god dold surfkrigare på nätet med många ansikten, som gärna hoppar på andra kvinnor. Hon hade ett tag förvisso stannat rejält på att sitta bakom signaturerna ”Sötisen” och ”Gullefjun” inne hos Sverker-Olof Nilsen med bloggen AktivtAntik när hon hetsade fram drev, eller deltog i drev på bland annat NyttGenus eller hos AktivtAntik. Folk blev rätt trötta på dem, men ingen fattade att Kattan satt bakom signaturerna, sade Patrik Svensson skrattande road av minnet. 

– Sätt bara in åtgärder från kompetent folk, så inga stjälper mer än hjälper oss bara, sade Leif Sars instruktivt.

– Nå, hur går det för organisationens lojala hjälpreda Tara Bengtfors sedan senast, sade Leif Sars frågande med ett flirtigt leende.

– Tack som frågar, jo jag har faktiskt fått fram en massa ny forskning som menar att kvinnor trivs bättre som hemmafruar. Men framförallt så har mina kontakter i Östeuropa lovat mig mycket unga flickor, som gärna vill arbeta i Sverige, så det hoppas jag kommer bli till er förtjusning. Priset på importen från öst är ju dessutom så mycket billigare än från Asien.

Jag arbetar även bakom andra signaturer, som ”KullaGulla” och ibland hoppar jag in bakom signaturen ”Hamster” och ”Ann-Charlotte” när jag hinner. Allt för att hjälpa organisationen, att motarbeta besvärliga opponenter. Jag har verkligen stöttat Sverker-Olof Nilsen på hans blogg AktivtAntik. Speciellt när uppnosiga kvinnor kommer in och tycker de kan bättre än män?! De är så pinsamt tröttsamma, sade Tara Bengtfors fnittrande som kastade bak håret och svankade lite extra så brösten framhävdes.

– Fint, mycket fint, sade Leif Sars och tittade på Taras bröst.

– Slutligen har vi rättskämpen Petter Strömqvist, som numera jobbar dolt i bakgrunden, hur går det för dig?

– Tack, förutom att skriva en uppföljare till boken Mansstopp, sitter jag numera bakom både den kvinnliga signaturen Ninnitossan och driver den manliga bloggen Galenlandet, så jag får verkligen jobba med två sidor av mig själv och framförallt min kvinnliga sida men det känns ändå lite skönt, att äntligen få ta del av kvinnors stora förmåner, om än anonymt på nätet, även om dessa inte varit så tydliga eller rikliga ännu, sade Petter Strömqvist svagt och tittade ner i bordet.

– Strålande, du ska vara stolt över dig själv! Jag läste boken Mansstopp och jamsandet med kvinnor har alltid varit en överdrift, något jag försökte få fram som tidigare jämställdhetsminister, sade Leif Sars bestämt.

– Slutligen har vi en ny djupt engagerad stjärna som sökt sig till oss, Bertil Torstensson, känner du att du hunnit få överblick, att du har kontroll gällande arbetet och värvandet av flickor idag?

– Oja, jag har fullständig kontroll och kan verkligen bidra med både resurser och få in nya medlemmar i organisationen. Är även övertygad om att jag lätt kan bygga upp ert varulager ut till marknaden, sade Bertil med ett förnöjt leende och lätt stirrande ögon.

– Utmärkt Bertil det är inget jag betvivlar. Gott. Jag ska rapportera vidare till organisationen i USA och föreslår ett nytt möte när jag fått feedback av dem. Några frågor?
De flesta skruvade lite på sig men sade inget förutom Sverker-Olof Nilsen,

– Jo, inte för att vara småsint, men hur blev det med höjningen av arvodet? Det tar sin tid att hålla fanan högt och motarbeta besvärliga opponenter på nätet, så att säga.

– Alla som jobbar hårt och lojalt för organisationen kommer snart se att saldot på era bankkonton kommer öka nämnvärt! Gott, då anser jag att mötet är avslutat för denna gång, sade Leif Sars leende.


Information

Den satirpolitiska kriminalthrillern, Bakom Dolda Ansikten finns att köpa via Vulkans bokhandel, Adlibris, CDROM och Bokus samt från byrån. Priset från mig är 100 kr, hos Vulkan 220 kr. Övriga nätbutiker sätter själva sina priser.

Ett ekonomiskt alternativ är att låna boken från Stockholms Kungliga Bibliotek, Uppsala universitetsbibliotek, Lunds universitetsbibliotek, Umeå universitetsbibliotek, Stadsbiblioteket i Göteborg eller Malmö Stadsbibliotek.





1 kommentar:

  1. Lyckades radera inlägget när det var färdigt och försökte sedan få ihop det igen, om det verkade rörigt..

    SvaraRadera